Lähes 5500 vetoaa pakkoavioliiton kriminalisoimiseksi Suomessa – Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen oikeusministerille tänään

Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen pakkoavioliiton kriminalisoimiseksi oikeusministeri Antti Häkkäselle tänään. Yhteensä 5468 ihmisen allekirjoittamassa vetoomuksessa vaaditaan, että Suomi ryhtyy kiireellisiin toimiin pakkoavioliiton kriminalisoimiseksi rikoslakia muuttamalla.

Pakkoavioliitto on kriminalisoitava -vetoomus luovutettiin oikeusministeri Antti Häkkäselle.

Avioliittoon pakottamista esiintyy eri muodoissa myös Suomessa. Tämä kävi ilmi Ihmisoikeusliiton vuonna 2016 julkaisemasta Kunniakäsitykset ja väkivalta -selvityksestä, jonka tuloksia oikeusministeriön viime vuonna teettämä selvitys vahvisti. Suomen nykyinen lainsäädäntö ei kuitenkaan riitä pakkoavioliittoihin puuttumiseen.

”Painotimme oikeusministerille, että Suomen tulee antaa selvä viesti siitä, ettei se hyväksy avioliittoon pakottamista. Esitimme toiveen, että Suomi kriminalisoisi pakkoavioliiton pikaisesti. Näin Suomi noudattaisi kansainvälisiä sitoumuksiaan sekä vahvistaisi uhrien oikeuksia. Suomi tulee tässä Pohjoismaista jälkijunassa,” sanoo Ihmisoikeusliiton sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn päällikkö Johanna Latvala.

Pohjoismaista Norja kriminalisoi pakkoavioliiton jo vuonna 2003, Tanska vuonna 2008 ja Ruotsi vuonna 2014.

Oikeusministeri Antti Häkkänen kiitti vetoomuksen luovutustilaisuudessa Ihmisoikeusliittoa aloitteellisuudesta ja kertoi, että oikeusministeriö selvittää parhaillaan lainsäädännön mahdollisia muutostarpeita.

Ihmisoikeusliitto on tehnyt vuodesta 2010 lähtien työtä niin kutsuttua kunniaan liittyvää väkivaltaa vastaan Suomessa. Ihmisoikeusliitto vetää kunniaan liittyvän väkivallan vastaista asiantuntijaverkostoa, jossa on mukana niin järjestöjä, tutkijoita kuin keskeisimmät viranomaistahot. Ihmisoikeusliitto kouluttaa aiheesta viranomaisia ja muita toimijoita.

Lisätietoja:

• Johanna Latvala, sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn päällikkö, johanna.latvala@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 7061447

Linkkejä: