Tietoa meistä

Olemme ihmisoikeusjärjestö, joka seuraa kokonaisvaltaisesti Suomen ihmisoikeustilannetta ja vaikuttaa ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta.

Ihmisoikeusliitto on asiantuntijajärjestö, joka keskittyy ihmisoikeuksien edistämiseen Suomessa. Seuraamme ihmisoikeustilannetta, vaikutamme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta ja tuomme päivänvaloon ihmisoikeusongelmia Suomessa. Toimintamme lähtökohtana ovat YK:n ihmisoikeusjulistus ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset sekä Suomen perustuslain turvaamat perusoikeudet.

Visio: Suomi, jossa kaikkien perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat

Teemme pitkäjänteistä ihmisoikeustyötä, sillä ihmisoikeuksien edistyminen on usein hidasta. Ihmisoikeudet eivät toteudu itsestään, niitä pitää puolustaa joka päivä.

• Vaikutamme lainsäädäntöön, viranomaisiin ja päättäjiin ihmisoikeuksien toteutumiseksi Suomessa.
  • Koulutamme eri alojen ammattilaisia, viranomaisia ja opiskelijoita ihmisoikeuksista.
  • Kampanjoimme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta.

Ihmisoikeusliitto on perustettu vuonna 1979 ja se on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton järjestö.

Ihmisoikeusliitolla on noin 1100 henkilöjäsentä sekä 15 kannatusjäsenyhteisöä: Demla ry, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Kynnys ry, Mielenterveyden keskusliitto ry, Näkövammaisten liitto ry, Suoma sámiid guovddášsearvi SSG – Suomen saamelaisten keskusjärjestö ry, Suomen Setlementtiliitto ry, Uskontojen uhrien tuki ry, Väestöliitto ry, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY , Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL, Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMO ja LAB-ammattikorkeakoulun Opiskelijakunta KOE.

Ihmisoikeusliitto on kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDH:n jäsenjärjestö Suomessa. Vuonna 1922 perustettu FIDH (International Federation for Human Rights) on maailman vanhin ihmisoikeuksiin keskittyvä järjestö. Sillä on 192 jäsenjärjestöä 112 maailman maassa.

Jäsenten ja yksityisten lahjoittajien lisäksi Ihmisoikeusliiton toimintaa rahoittavat muun muassa oikeusministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoministeriö sekä STEA.

Tutustu sääntöihimme, vuoden 2021 toimintakertomukseemme ja strategiaamme vuosille 2022-2025.

Johtokunta vuonna 2022

Puheenjohtaja: Maija Jäppinen

Varapuheenjohtajat: Panu Mäenpää ja Anneli Vuorinen

Jäsenet: Ulkar Aghayeva, Lena Bremer, Liisa Murto, Sari Loijas, Antti Sajantila, Niina Siivikko, Pamela Slotte, Milka Sormunen ja Tuomas Tuure

Ihmisoikeusasia on tullut jäädäkseen. Se tulee pysymään ykkösluokan kysymyksenä.

Tapio Varis, Ihmisoikeusliiton ensimmäinen puheenjohtaja 13.6.1979