Tietoa meistä

Olemme ihmisoikeusjärjestö, joka seuraa kokonaisvaltaisesti Suomen ihmisoikeustilannetta ja vaikuttaa ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta.

Ihmisoikeusliitto on asiantuntijajärjestö, joka keskittyy ihmisoikeuksien edistämiseen Suomessa. Seuraamme ihmisoikeustilannetta, vaikutamme sen puolesta ja tuomme päivänvaloon ihmisoikeusongelmia Suomessa. Toimintamme lähtökohtana ovat YK:n ihmisoikeusjulistus ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset sekä Suomen perustuslain turvaamat perusoikeudet.

Visio: Suomi, jossa kaikkien perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat

Teemme pitkäjänteistä ihmisoikeustyötä, sillä ihmisoikeuksien edistyminen on usein hidasta. Ihmisoikeudet eivät toteudu itsestään, niitä pitää puolustaa joka päivä.

• Vaikutamme lainsäädäntöön, viranomaisiin ja päättäjiin ihmisoikeuksien toteutumiseksi Suomessa.
  • Koulutamme eri alojen ammattilaisia, viranomaisia ja opiskelijoita ihmisoikeuksista.
  • Kampanjoimme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta.

Ihmisoikeusliitto on perustettu vuonna 1979 ja se on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton järjestö. Ihmisoikeusliitolla on noin 1100 henkilöjäsentä sekä 6 kannatusjäsenyhteisöä.

Ihmisoikeusliitto on kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDH:n jäsenjärjestö Suomessa. Vuonna 1922 perustettu FIDH (International Federation for Human Rights) on maailman vanhin ihmisoikeuksiin keskittyvä järjestö. Sillä on 192 jäsenjärjestöä 112 maailman maassa.

Jäsenten ja yksityisten lahjoittajien lisäksi Ihmisoikeusliiton toimintaa rahoittavat muun muassa oikeusministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoministeriö sekä Veikkaus (STEA).

Tutustu sääntöihimme, vuoden 2018 toimintakertomukseemme, tilinpäätökseemme sekä strategiaamme vuosille 2018-2021.

Johtokunta vuonna 2020

Puheenjohtaja: Maija Jäppinen

Varapuheenjohtajat: Anneli Vuorinen ja Antti Sajantila

Jäsenet: Pentti Arajärvi, Lena Bremer, Kaisa Koistinen, Liisa Murto, Aleksi Pahkala, Elina Pirjatanniemi, Pamela Slotte, Kirsi Tarvainen ja Tuomas Tuure

Ihmisoikeusasia on tullut jäädäkseen. Se tulee pysymään ykkösluokan kysymyksenä.

Tapio Varis, Ihmisoikeusliiton ensimmäinen puheenjohtaja 13.6.1979

Ole kanssamme ihmisoikeuksien puolella ja tue sitkeää työtämme. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille!