Ihmisoikeudet ovat Suomessa käännekohdassa. Millaisen Suomen sinä haluat? Tuellasi puolustamme ja edistämme ihmisoikeuksia joka päivä. Lahjoita ja anna äänesi oikeudenmukaisen Suomen puolesta.

Katso Kaisan, Pirkon ja Ezanan tarinat

Sosiaaliturvan leikkaukset osuvat kipeimmin jo ennestään heikoimassa asemassa oleviin.
Nykyiset toimet sysäävät vammaisia ihmisiä tämän yhteiskunnan ulkopuolelle.
Rasismi on osa monen elämää Suomessa.

Tehdään yhdessä Suomi, jossa kaikkien ihmisoikeudet toteutuvat.

Lahjoita nyt!

Täytä tietosi:

Valitse kertalahjoituksen määrä

Jatka

Usein kysytyt kysymykset

Kaikkien ihmisoikeudet eivät Suomessa toteudu. Monet ovat huolissaan omasta tai läheistensä tulevaisuudesta. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja syrjintä on kielletty Suomessa. Ihmisoikeuksiin kuuluu esimerkiksi, ettei vammaisuus tai ihonväri saa vaikuttaa mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä tai käyttää erilaisia palveluja.

Tutkimusten mukaan vihapuhe ja rasistiset rikokset ovat lisääntyneet Suomessa. Suurin osa ei ilmoita kokemastaan mihinkään. Tämä huolestuttava suunta on nyt käännettävä! Jokaisella on oikeus elää ilman pelkoa ja syrjintää.

Sosiaali- ja terveyspuolen leikkaukset osuvat kipeimmin jo ennestään heikoimmassa asemassa oleviin kuten pienituloisiin lapsiperheisiin, pitkäaikaissairaisiin ja vanhuksiin. Kasaantuvien leikkausten ja maksukorotusten vaikutukset voivat olla yksittäisille ihmisille ja perheille dramaattisia. Riittävä toimeentulo on myös ihmisoikeuskysymys.

Viime aikoina on esitetty useilta päättäjätahoilta heittoja siitä, etteivät ihmisoikeudet kuuluisi kaikille tai ettei meillä olisi varaa ihmisoikeuksiin. Tämä ei ole se Suomi, jollaisen me haluamme.

Kuukausilahjoituksesi ohjataan suoraan ihmisoikeuksien edistämiseen Suomessa. Koulutamme ja kampanjoimme rasismia ja syrjintää vastaan. Teemme muun muassa hartiavoimin työtä sen eteen, että suomalaiset puolueet ja yksittäiset poliitikot sitoutuisivat vahvemmin ja aidosti rasismin kitkemiseen.

Lahjoituksellasi vaikutamme viranomaisiin ihmisoikeuksien toteutumiseksi. Sitkeä vaikuttamistyömme tulosta on muuan muassa se, että poliisi on ottanut tiukemman otteen viharikosten tunnistamiseen ja torjuntaan.

Tukesi turvin voimme tutkia ja valvoa, toteutuvatko esimerkiksi oikeudet terveyteen, asumiseen ja riittävään toimeentuloon Suomessa. Muistutamme päättäjiä siitä, että kyse on perus- ja ihmisoikeuksista eikä niistä voi livetä taloudellisesti huonoinakaan aikoina.

Lahjoituksesi mahdollistaa pitkäjänteisen ihmisoikeustyön. Ihmisoikeudet eivät nimittäin toteudu itsestään. Niitä pitää puolustaa ja edistää joka päivä.

Ihmisoikeusliitto on suomalainen yleinen ihmisoikeusjärjestö, joka seuraa kokonaisvaltaisesti Suomen ihmisoikeustilannetta. Puolustamme perus- ja ihmisoikeuksia, vaadimme niiden toteuttamista ja tuomme päivänvaloon ihmisoikeusloukkauksia Suomessa. Toimintamme lähtökohtana ovat YK:n ihmisoikeusjulistus, kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomen perustuslain turvaamat perusoikeudet. Toimintamme ydinajatus on, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

Ota osaa keskusteluun ja laita meille viestiä esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Hashtag #käännekohta liittää sinut mukaan kampanjaan.

Auta lahjoittamalla!