”Vihdoin uskallan puhua avoimesti FGM:stä!” Neljä Ihmisoikeusliiton vertaistukiryhmiin osallistunutta kertoo saamastaan tuesta ja rohkeudesta

Ihmisoikeusliitto on tehnyt tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaista työtä Suomessa jo 17 vuotta. Neljä vertaistukitapaamisiimme osallistunutta kertoo nyt, mitä ryhmäkeskustelut ovat heille merkinneet. He haluavat tulla omilla kasvoillaan esiin, koska heistä jokainen haluaa muuttaa asenteita ja vaikuttaa tyttöjen silpomisen loppumiseen.

Kiitos rohkeudestanne Meskeram, Sintayhu, Jawaher ja Fekade! Kiitos myös valokuvaaja Milka Alanen. Tutustu FGM:n vastaiseen työhömme: Tyttöjen sukuelinten silpomisen vastainen työ – Kokonainen ennaltaehkäisee.

Meskeram:

”Olen saanut valtavasti rohkeutta puhua tyttöjen ympärileikkauksesta! Ihmisoikeusliiton ryhmäkeskusteluissa puhutaan asioista avoimesti ja suoraan – niiden oikeilla nimillä, ja omalla äidinkielelläni. Olen oppinut, mitä itsemääräämisoikeus tarkoittaa ja mitä naisten oikeudet ovat. Olen kertonut oikeuksista myös ystävilleni ja sukulaisilleni. FGM ei ole minulle enää tabu, vaan haluan vaikuttaa perinteen loppumiseen!

Arvostan paljon suomalaista peruskoulua. Opettajien tulisi rohkaistua ottamaan FGM puheeksi tyttöjen ja perheiden kanssa. Kouluissa tulisi opettaa enemmän ihmisoikeuksista kuten naisten oikeuksista ja seksuaalioikeuksista.”

Sintayhu:

”Nyt uskallan puhua omista kokemuksistani. Haluan kertoa tyttöjen ympärileikkauksen seurauksista myös muille naisille ja auttaa heitä. Ihmisoikeusliiton omakielisissä ryhmäkeskusteluissa olen saanut valtavasti uutta tietoa ja ilmapiiri on ollut aina lämmin ja avoin. Olen saanut varmuutta ja rohkeutta puhua FGM:stä ja tärkeää tietoa siitä, miten voin itse vaikuttaa asenteiden muuttumiseen lähipiirissäni.

Olen kertonut myös kotimaassani asuville ystävilleni, että tyttöjen ympärileikkaus on perinne, josta on päästävä eroon. On hienoa, että olen pystynyt vaikuttamaan myös siellä! On tärkeää, että molemmat vanhemmat tietävät tyttöjen ympärileikkauksen vaaroista. Jos tyttö matkustaa vierailulle entiseen kotimaahansa vaikkapa isänsä kanssa, pitää isänkin olla tietoinen ja huolehtia, ettei tyttöä ympärileikata.

Suomessa on hienot neuvolat. Siellä pitäisi kysyä, onko nainen ympärileikattu ja mistä voi saada tukea. Ammattilaisten tulisi ottaa asia puheeksi hyvissä ajoin, ei vasta synnytyksen yhteydessä. Tyttöjen ympärileikkauksen lopettaminen on meidän kaikkien asia!”

Jawaher:

”Ennen Ihmisoikeusliiton vertaisryhmäkeskusteluja en ollut puhunut tyttöjen ympärileikkauksesta kenenkään kanssa koskaan. Asia on ollut niin vaiettu. Ryhmässä rohkaistun puhumaan, kun sain puhua omalla äidinkielelläni. Nyt haluan suojella omia lapsiani tyttöjen ympärileikkaukselta. Haluan, että he tietävät omat oikeutensa. Kyse on tyttöjen ja naisten ihmisoikeuksista!

Suomessa pitäisi kouluttaa vielä enemmän viranomaisia ja ammattilaisia aiheesta. Viestini terveydenhuollon työntekijöille ja opettajille on, että ottakaa tyttöjen ympärileikkaus rohkeasti puheeksi perheiden kanssa!”

Fekade:

”Olen aiemmin tiennyt, että tyttöjen ympärileikkaus on haitallinen perinne, mutta en sen enempää. Nyt olen oppinut FGM:n eri tyypit ja millaisia vakavia seurauksia tyttöjen ympärileikkauksella on. On tärkeää, että miehet ja naiset keskustelevat näistä asioista yhdessä, ja että myös miehet osallistuvat perinteen lopettamiseen. Aluksi jännitti tosi paljon osallistua ryhmäkeskusteluihin, mutta Ihmisoikeusliiton työntekijät ovat niin hyviä, että puhuminen olikin helppoa. Ryhmästä tuli kuin perhe!

Kaikki vanhemmat ajattelevat lapsensa parasta. On tärkeää, että heillä on tietoa tyttöjen ympärileikkauksesta, sen seurauksista ja että se on ihmisoikeusloukkaus ja rikos. Itse otin heti yhteyttä tuttuihin kotimaassani ja kysyin, tehdäänkö tätä siellä ja tiedättekö tästä. Haluan vaikuttaa perinteen lopettamiseen myös kotimaassani.”

Kuvat: Milka Alanen

Lue tarinat englanniksi: ”I now have the courage to talk about FGM!”