Ihmisoikeusliitto: Suomen on tutkittava eri ihmisryhmiin kohdistuneet historialliset vääryydet

Suomen on käytävä perusteellisesti läpi historialliset vääryydet, jotka ovat kohdistuneet vähemmistöihin kuten romaneihin, viittomakielisiin ja vammaisiin ihmisiin sekä alkuperäiskansa saamelaisiin. Ihmisoikeusliiton kevätseminaarissa 3.5. tuotiin päivänvaloon historian vääryyksiä ja pohdittiin, miten valtio voi hyvittää mennyttä.

Seminaarissa kävi ilmi, miten samankaltaista kohtelua eri ryhmät ovat kohdanneet: pakkosterilisaatiota, avioitumisen rajoituksia, kaltoinkohtelua ja äidinkielen käytön kieltämistä oppilaitoksissa. Lisäksi lapsia on vielä lähimenneisyydessäkin erotettu vanhemmistaan pitkiksi ajoiksi asuntoloihin ja laitoksiin.

”Vaikka se on kivuliasta, on viittomakielisten kokemat historialliset vääryydet nostettava päivänvaloon ja valtion on otettava vääryydet käsittelyyn,” sanoi seminaarissa puhunut Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.

Suomi tulee jäljessä Pohjoismaista. Norja ja Ruotsi ovat esittäneet anteeksipyynnön saamelaisille. Norja on maksanut korvauksia väärinkohdelluille saamelaisille ja romaneille. Ruotsi on maksanut korvauksia vuosina 1934-76 pakkosteriloiduille ja tästä vuodesta lähtien pakkosteriloiduille transihmisille.

”Historian vääryyksistä päästään eteenpäin, kun vastuu niistä kirkastuu. Valtiolla on erityinen vastuu. Vastuunkanto tulee ilmetä tekoina, pelkät sanat eivät riitä,” sanoi romaniasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Henna Huttu.

Seminaarissa muistutettiin vääryyksien yhteydestä tämän päivän rakenteelliseen syrjintään. Mikäli Suomen valtio haluaa edistää yhdenvertaisuutta, on myös historian vääryydet käytävä läpi.

”Suomen valtion tulisi kartoittaa perusteellisesti saamelaisiin sekä lukuisiin vähemmistöihin kohdistuneet menneet vääryydet. Suomen on pohdittava yhdessä eri ryhmien kanssa, millaiset hyvitysmekanismit voisivat tulla kyseeseen,” sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

Linkki seminaariohjelmaan ja YouTube-tallenteeseen.

Taustalukemiseksi: Blogi: Historialliset vääryydet Suomessa – niiden on tultava päivänvaloon

Lisätiedot:
Kaari Mattila, pääsihteeri, kaari.mattila@ihmisoikeusliitto.fi, p. 050 536 8195