Ihmisoikeudet haltuun nuorisotyössä -hankkeen arviointi: Kiitosta ja kehittämisideoita

Ihmisoikeusliiton ja nuorisotoimien kehittämisverkosto Kanuunan Ihmisoikeudet haltuun nuorisotyössä -hankkeessa koulutettiin lähes 1000 nuorisotyöntekijää ihmisoikeuksista, yhteensä osallistujia oli 1147. Koulutus antoi monille lisää valmiuksia käydä nuorten kanssa keskusteluja ihmisoikeuksiin liittyvistä kysymyksistä. Hankkeen arvioinnissa nousi esille myös monia hyviä kehittämisideoita.

Hankkeen tavoitteena oli lisätä nuorisotyöntekijöiden perusosaamista ihmisoikeuksista, herättää nuorisotyöntekijät pohtimaan ihmisoikeusnäkökulmaa omaan työhönsä ja tarjota käytännön välineitä ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseen.

Päivänmittaiseen ihmisoikeuskoulutukseen osallistui 27 Suomen suurimpien kaupunkien nuorisotoimet marraskuun 2016 ja maaliskuun 2017 välisenä aikana. Hanketta tuki opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ihmisoikeusliitto halusi toteuttaa hankkeesta laadukkaan ja kattavan arvioinnin oppimista ja jatkokehittämistä ajatellen. Arvioinnin teki Raisa Venäläinen Appraisal Consultingista. Arviointi toteutettiin koulutuksista saatuja kirjallisia palautteita analysoimalla, haastatteluilla sekä fokusryhmäkeskusteluilla.

Arvionnin tuloksia:

• Kouluttajien asiantuntemusta arvostettiin.
  • Ryhmäkeskusteluille toivottiin lisää aikaa.
  • Oma työote sai vahvistusta: ”Koulutuksen jälkeen tuli jotenkin varmempi olo.”
  • Vaikutti työyhteisössä: ”Koulutuksen jälkeen henkilökuntamme on käynyt pakolaisuudesta parempia keskusteluja nuorten kanssa.”
  • Esteettömyyttä parannettiin: Helsingissä nuorisotilaan rakennettiin ramppi. Toimipisteissä toteutettiin esteettömyyskartoitus.

Kehittämisideoita olivat mm. kokemuskouluttajia mukaan, ennakkotehtäviä, konkreettista nivomista nuorisotyön arkeen.

Ihmisoikeudet haltuun nuorisotyössä -hanke on saanut jatkoa, joten arvioinnin tulokset ja kehittämisehdotukset ovat jatkonkin kannalta tärkeitä.