Monika-Naisten tietoon tulee parikymmentä pakkoavioliittotapausta vuosittain – Pakkoavioliitot pitää kriminalisoida ja pystyä mitätöimään

Päivystävä kriisityöntekijä vastaa puheluun: ”Voimavarakeskus Monika, miten voin auttaa?” Langan toisesta päästä kuuluu aluksi vain hengitystä.  Sitten soittaja kertoo, että hän on joutunut pakkoavioliitoon. ”Perheeni pakotti minut matkalle, jossa minut naitettiin paljon vanhemmalle miehelle. Olin hänen leikkikalunaan viisi kuukautta. Tulin takaisiin Suomeen eilen. Haluan mitätöidä avioliiton ja jatkaa opintojani. Avioliittoni ei ole mikään oikea avioliitto. Tunnen itseäni likaiseksi. En halua nähdä miestä enää koskaan.”

Nyt hiljenee kriisityöntekijä. Suomalainen lainsäädäntö ei mahdollista pakolla solmitun avioliiton mitätöimistä. Tilanne tuntuu epäinhimilliseltä. Kriisityöntekijän on kerrottava soittajalle, että ainoa mahdollisuus päästä hankalasta elämäntilanteesta on hakea avioeroa.

Pakkoavioliitto määritellään liitoksi, joka on solmittu vastoin toisen tai molempien osapuolten tahtoa. Pakkoavioliitot on kriminalisoitu Euroopan maista esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Iso-Britanniassa ja Saksassa. Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemiseksi laadittu Istanbulin sopimus velvoittaa myös Suomea kriminalisoimaan pakkoavioliitot. Nykyisin Suomessa sovelletaan pakkoavioliittoihin ihmiskauppaa tai pakottamista koskevaa lakia. Ne eivät anna tehokkaita työkaluja puuttua pakkoavioliittotapauksiin. Pakkoavioliittoja ei voi nykylainsäädännön mukaan myöskään mitätöidä ja liiton purkaminen edellyttää avioeron hakemista.

Pakkoavioliittoa ei voida Suomessa mitätöidä

Muodollisesti avioeron hakeminen on Suomessa helppoa, eikä siihen tarvita toisen osapuolen suostumusta. Pelkkä tiedoksianto riittää. Maksat ja odotat. Suomessa ajatellaan, että avioero on helppo prosessi, ettei se leimaa ihmistä eikä siitä koidu kohtuuttomia kuluja. Tämä näkökulma pätee varmasti kantaväestön erotilanteissa.

Pakkoavioliittotapauksiin avioeroprosessi ei sovi. Pakkoavioliiton uhrille voi olla äärimmäisen nöyryyttävää hakea avioeroa ja odottaa lopullista päätöstä laissa määritellyn kuuden harkintakuukauden ajan.

Tarjoamalla avioeroa ainoana vaihtoehtona pakkoavioliitosta ulospääsyksi mitätöidään kaikki ne vääryyden ja hyväksikäytön kokemukset, joita ihminen on joutunut kokemaan.

Avioeron toteuduttua henkilö rekisteröidään eronnut-statuksella, vaikka hän ei koskaan edes olisi kokenut olevansa todellisessa avioliitossa. Tällä hetkellä avioero maksaa 300 euroa, se voi olla avioeroa hakevalle kohtuuton summa, jota ei välttämättä pysty maksamaan. Onko se edes pakkoavioliittoon joutuneelle oikeudenmukaista ja inhimillistä? Avioliiton mitätöintioikeus noudattaisi paremmin Istanbulin sopimuksen periaatteita.

Monika-Naiset liiton ylläpitämissä Voimavarakeskus Monikassa ja Turvakoti Monassa tulee esiin vuosittain noin reilu parikymmentä pakkoavioliittotapausta. Tämä on luultavasti vain jäävuorenhuippu. Suurin osa tapauksista jää piiloon. Pakkoavioliiton kriminalisointi helpottaisi tapausten tunnistamista esimerkiksi lastensuojelu- ja sosiaalityössä. Siten olisi mahdollista puuttua tehokkaammin tapauksiin. Se olisi myös vahva yhteiskunnallinen viesti: avioliittoon pakottaminen on ihmisoikeusloukkaus.

Natalie Gerbert

Kirjoittaja on Voimavarakeskus Monikan johtaja Monika-Naiset liitossa.

Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen pakkoavioliiton kriminalisoimiseksi oikeusministeri Antti Häkkäselle huhtikuussa 2018. Vetoomuksen allekirjoitti yli 5500 ihmistä. Lue lisää vetoomuksen luovutuksesta (linkki).