Ihmisoikeusliitto on mukana Kuuluu kaikille -translakikampanjassa

Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka vaatii sukupuoltaan korjaavalta sterilisaatiota. Tämä on räikeä ihmisoikeusloukkaus, josta Suomi on saanut lukuisia huomautuksia. Kuuluu kaikille -kampanja vaatii translain välitöntä uudistamista.Voimassa oleva translaki vaatii sukupuoltaan korjaavalta myös täysi-ikäisyyttä, lääketieteellisiä tutkimuksia ja osoitusta siitä, että elää vastakkaisen sukupuolen sukupuoliroolissa. Translaki loukkaa sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksia, kehollista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta. Translain kokonaisuudistus on edellytys ihmisoikeuksien toteutumiselle Suomessa.

Setan ja Trasekin Kuuluu kaikille -kampanjassa vaaditaan translain kokonaisuudistusta, jota järjestöt ovat ajaneet jo pitkään . Viime hallituskaudella uudistus vaikuttikin etenevän oikeaan suuntaan, mutta lopulta sosiaali- ja terveysministeriö ei tuonut sitä käsittelyyn. Translakiin on tehtytällä hallituskaudella vain pakollinen tasa-arvoisen avioliittolain edellyttämä muutos naimattomuusvaatimuksen poistamisesta.

Kuuluu kaikille -kampanjan tavoitteena on translaki, jossa sukupuolen juridinen vahvistaminen eli sukupuolimerkinnän muuttaminen henkilötietoihin perustuu omaan ilmoitukseen, on mahdollista alle 18-vuotiaille eikä se vaadi lääketieteellistä prosessia tai sterilisaatiota. Itsemääräämisoikeus sukupuoleen toteutuu tällä hetkellä muun muassa Tanskassa, Norjassa, Maltalla ja Argentiinassa. Ihmisoikeusliitto on lähtenyt tukemaan kampanjaa yhdessä yli 24 muun järjestön kanssa.

Translain uudistaminen kampanjan tavoitteiden mukaisesti vaatii tietoisuuden lisäämistä translain ongelmista ja vaikutuksista sukupuoltaan korjaavien elämään. Translaki vaikuttaa erityisesti transnuorten hyvinvointiin ja mahdollisuuksiin saada tarvitsemiaan hoitoja. Vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä loukkaa syvästi oikeutta päättää itse omasta lisääntymisestään. Juridisen sukupuolen vahvistamisen ja lääketieteellisen prosessin kytkeminen toisiinsa on johtanut tasapainotteluun sukupuolitemppuradalla.

Translain uudistamiseksi tarvitaan kaikkien panosta! Voit esimerkiksi tukea kampanjaa tutustumalla verkkosivuihin ja jakamalla sieltä tarinoita, videoita tai infografiikkaa lähipiirillesi.

Seuraa kampanjaa verkossa: translaki.fi

Lisätietoja:

• Johanna Latvala, sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn päällikkö, Ihmisoikeusliitto, johanna.latvala@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 7061447