Silpomisen kokenut Meskerem puhuu kaikkialla, jotta tyttöjen kärsimys loppuisi

Nimeni on Meskerem ja olen kotoisin Etiopiasta. Olen asunut Suomessa nyt 18 vuotta. En tiennyt Suomeen tullessani juurikaan tyttöjen sukuelinten silpomiseen liittyvistä asioista. Vuonna 2014 osallistuin Ihmisoikeusliiton tilaisuuteen. Sen ansiosta sain tietää, että erilaiset kuukautisiin, yhdyntään ja synnytykseen liittyvät ongelmat, joista kärsin, johtuivat minulle tehdystä silpomisesta. Sain tarvitsemaani tietoa ja apua ongelmiini. Elämäni muuttui täysin sen ansiosta.

”Toivon, ettei yhdenkään tytön tarvitsisi käydä läpi samaa kuin minun”

Siitä lähtien, kun sain itse tietoa ja ymmärrystä tyttöjen sukuelinten silpomiseen liittyvistä ongelmista, olen halunnut vaikuttaa silpomisen loppumisen puolesta. Toivon, ettei yhdenkään tytön tarvitsisi käydä läpi samaa kuin minun.

Olen osallistunut Ihmisoikeusliiton avainhenkilökoulutukseen ja olen yksi noin 35 Ihmisoikeusliiton avainhenkilöstä. Avainhenkilönä toimiminen tarkoittaa, että vien silpomisen vastaista viestiä eteenpäin omassa kieliyhteisössäni. Vaikutan siis sen puolesta, että ihmiset saavat oikeaa tietoa tyttöjen sukuelinten silpomisesta ja alkavat vastustaa sitä.

Tyttöjen sukuelinten silpomisesta pitää puhua joka paikassa

Olen huolissani siitä, miten vähän terveydenhuollossa otetaan asiaa puheeksi. Neuvolassa ja koulussa, kaikkialla missä tyttöjä on, pitäisi puhua. Mediassakin pitäisi puhua asiasta enemmän. Minä puhun tyttöjen sukuelinten silpomisesta joka paikassa, missä vain voin. Olen puhunut asiasta muille etiopialaisille täällä Suomessa sekä käydessäni kotimaassani.

Kun olin helsinkiläisessä koulussa töissä kouluavustajana, puhuin sielläkin työkavereille, jotka olivat eri etnisestä taustasta. He eivät esimerkiksi tienneet avausleikkauksesta, jolla silpomisen aiheuttamia ongelmia voidaan hoitaa.

Moni ei puhu tällaisista aiheista. Minunkin oli aluksi vaikea puhua siitä, että minä olen läpikäynyt silpomisen. Mutta tiedän kokemuksesta, miten suuresti se vaikuttaa tytön koko elämään ja siksi siitä on pakko puhua.

Silpominen voi loppua, kun sen haitoista tiedetään riittävästi

Pari vuotta sitten kävin Etiopiassa ja puhuin paikallisten tuttujen kanssa vain yleisesti elämästä. Sain kuulla eräältä tytöltä, että hänellä oli isoja ongelmia ja kysyin, onko hän läpikäynyt silpomisen. Hän kertoi, että hänet on leikattu ja minä kerroin, miten leikkaus vaikuttaa. Hän oli yllättynyt, sillä hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, mistä hänen ongelmansa johtuivat. Sanoin tytölle, että hänen täytyy kertoa kavereilleen ja sukulaisilleen asiasta, jotta tieto leviää.

Jotkut etiopialaiset, joille puhun aiheesta, eivät usko, että tyttöjen sukuelinten silpomista tapahtuu vieläkin. Sen takia moni ajattelee, että asiasta ei tarvitse puhua. Mutta kyllä sitä tapahtuu, ja ennaltaehkäisyn kannalta keskustelu aiheesta olisi erittäin tärkeää. Sen vuoksi myös avainhenkilökoulutus, jota Ihmisoikeusliitto tarjoaa, on niin hyödyllistä. Pitää vaan vielä enemmän kouluttaa miehiä ja naisia.

Uskon, että tyttöjen sukuelinten silpominen voi hävitä maailmasta kokonaan, jos sen haitoista tiedetään riittävästi. Minä puhun asiasta niin kauan kuin täytyy, jotta yhdenkään tytön ei tarvitsisi enää kärsiä sen takia.

************************************

Ihmisoikeusliitto on tehnyt tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaista työtä Suomessa 20 vuotta. Julkaisemme työssämme mukana olleiden avainhenkilöiden ja yhteistyökumppaneiden haastatteluja loppuvuoden 2022 ajan. Kansainvälisenä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11.2022 järjestämme Yksikin tyttö on liikaa – 20 vuotta silpomisen vastaista työtä Suomessa –seminaarin.