Joko olet naimisissa?

Muistan, kun tapasin erään ystäväni pitkästä aikaa. Kysyin ystävältäni, oliko hänen avioliittonsa seurausta rakkaustarinasta vai jonkun järjestämä? Ystäväni vastasi, että hänen miehensä näki hänet ensi kertaa tuttavien häissä, jonka jälkeen mies selvitti hänen nimensä ja tuli ehdottamaan avioliittoa ystäväni vanhemmille. Ystäväni oli tuolloin tiukasti sitä mieltä, ettei hänen avioliittonsa ollut järjestetty, koska hän rakastui mieheen ensisilmäyksellä.

Ihannetapauksessa vanhemmat toimivat järjestetyssä avioliitossa eräänlaisena deittipalveluna, jossa nuoren toivomusten mukaan etsitään hänelle sopivaa kumppania. Kun sellainen löytyy, pari saa rauhassa tutustua toisiinsa ja sovitun kihlausajan kuluessa joko mennä naimisiin tai erota. Osallistumalla puolison valintaan vanhemmat myös sitoutuvat tukemaan avioparia. Myös osa Suomeen muualta muuttaneista haluaa järjestetyn avioliiton. Osa valitsee sen kunnioituksesta vanhempia kohtaan. Toisilla voi olla takana epäonnistunut suhde kantaväestöön kuuluvan kanssa. Jos haluaa puolison, jolla on sama kotimaa, vaihtoehdot voivat Suomessa olla vähissä. Mikäli sopivaa puolisoa ei täältä löydy, pyydetään apua kotimaassa olevilta sukulaisilta.

Kotimaassani tytöt kasvatetaan ensisijaisesti vaimoiksi ja äideiksi. Myös se, miten naiseutta käsitellään mediassa tai opetuksessa, korostaa tätä. Monet tytöt päätyvätkin naimisiin sosiaalisen paineen takia, vaikka eivät olisi vakuuttuneita sulhasen sopivuudesta.

Pakkoavioliitossa avioituva ei itse voi vaikuttaa naimisiinmenoonsa, vaan päätökset tehdään hänen puolestaan ja usein vastoin hänen toiveitaan. Joskus on vaikea sanoa, missä kulkee järjestetyn avioliiton ja pakkoavioliiton välinen raja. Usein liikutaan harmaalla alueella, jossa avioituvalla henkilöllä on näennäisesti mahdollisuus kieltäytyä avioliitosta, mutta hän kokee, ettei voi kieltäytyä.

Mitä tarkoittaa ”tytön oma valinta” arabiyhteiskunnassa? Nainen ei voi kosia miestä, johon hän on rakastunut. Vain miehet voivat kosia, joten nainen voi valita vain heistä, jotka ovat häntä kosineet!

Ollaksesi normaali, sinun pitää mennä naimisiin. Todistaaksesi kauneutesi, sinun pitää mennä naimisiin. Jotta ihmiset ympärilläsi, olisivat tyytyväisiä sinuun, sinun pitää mennä naimisiin. Saadaksesi enemmän vapauksia arkeesi, sinun pitää mennä naimisiin. Tunteaksesi itsesi kokonaiseksi ihmiseksi, sinun pitää mennä naimisiin. Ja tunteaksesi itsesi todelliseksi naiseksi, sinun pitää naimisiinmenon lisäksi myös saada lapsia.

Oma perheeni ei ole koskaan painostanut minua naimisiin. Ympäröivä yhteiskunta asetti kuitenkin paineita. En koskaan unohda, kuinka kävin valmistumiseni jälkeen yliopistolla ja siellä vielä opiskeleva kaverini tarttui ensimmäisenä käteeni. Hän halusi nähdä, joko sormessani on sormus! Totuin siihen, että siviilisäätyäni kysyttiin joka kerta, kun vierailin perhetuttujen tai sukulaisten luona.

Kieltäytyminen kosinnasta voi olla vaikeaa esimerkiksi ikisinkuksi tai lapsettomaksi jäämisen pelosta. Syynä voi olla myös sosiaalinen paine, kuten suvun jatkuvat kysymykset kosijoista ja naimisiinmenosta tai kodin tiukka taloudellinen tilanne, jota avioliitto helpottaisi. Avioliitto voi myös olla ainoa tapa päästä pois kotoa tai nousta parempaan sosiaaliseen asemaan.

Kaikki tuntuivat työntävän minua naimisiin, kuten kaikkia muitakin tuntemiani tyttöjä. Tuntui siltä, kuin naimisiinmeno olisi jokin kaikilla muilla oleva tauti ja minulla olisi kaksi vaihtoehtoa: joko pelätä tartuntaa loppuikäni tai saada tauti ja olla yksi heistä. Päätin hankkia tartunnan.

Dima Salih
Majid Allahyari
kirjoittajat työskentelevät Ihmisoikeusliiton Kitke!-hankkeessa, joka ehkäisee kunniaan liittyvää väkivaltaa