Ihmisoikeusliitto aloittaa ihmisoikeuskoulutuksen nuorisotyöntekijöille

Ihmisoikeusliitto aloittaa syksyllä nuorisotyöntekijöiden ihmisoikeuskoulutuksen 27 Suomen suurimmassa kunnassa.

”Aloite lähti nuorisotoimenjohtajilta, mistä olemme hyvin iloisia. On hienoa, että ihmisoikeudet nähdään enenevästi osana nuorisotyöhön kuuluvaa ammattitaitoa”, sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

27 suurimman kunnan nuorisotoimen johtajan marraskuisessa kannanotossa korostettiin ihmisoikeuksien merkitystä nuorisotyölle: ”Nuorisotyön lähtökohta, ydin ja elinehto ovat ihmisoikeudet. Näemme, että juuri nuorisotyön velvollisuutena on vahvistaa ihmisoikeusnäkökulmaa suomalaisessa keskustelussa.”

”Tarve ihmisoikeuskoulutukselle nousi erityisesti turvapaikanhakijoiden myötä. Pakolaisuus puhuttaa nuorisokentällä. Yksi nuorisotyön päätehtävistä on kasvattaa nuorten kykyä katsoa maailmaa toisten silmin”, kertoo Jouni Kivilahti, Lahden nuorisotoimenjohtaja ja nuorisotyön Kanuuna-verkoston puheenjohtaja.

”Hanke on ainutlaatuinen ja hyvin ajankohtainen. Ihmisoikeusliitto kouluttaa jopa yli 600 nuorisotyöntekijää perus- ja ihmisoikeuksista. Tämä osaaminen heijastuu työntekijöiden kautta satoihintuhansiin nuoriin”, toteaa Mattila.

Ihmisoikeuskoulutukset käynnistyvät syksyllä 2016 ja jatkuvat tammikuuhun 2017 asti.

Ihmisoikeusliitto on toiminut yli viisitoista vuotta Suomessa ihmisoikeuskasvatuksen ja –koulutuksen parissa. Hanke toteutetaan yhteistyössä Kanuuna-verkoston kanssa. Hanketta tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kanuuna on 27 Suomen suurimman kunnan nuorisotyön kehittämisverkosto: www.nuorisokanuuna.fi/

Lue lisää aiheesta: