Yli 400 ihmisoikeuspuolustajaa kokoontuu Taipeihin – Suomesta paikalla Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila

Taiwanin Taipei on 21.-25. lokakuuta maailman ihmisoikeuspääkaupunki, kun yli 400 ihmisoikeuspuolustajaa kokoontuu FIDH:n kongressiin. Suomesta tapahtumaan osallistuu Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila. Kongressin tavoitteena on etsiä yhdessä ratkaisuja globaalisti ihmisoikeuksien kannalta haastavaan tilanteeseen.

Ihmisoikeudet ovat uhattuina ympäri maailmaa, kansalaisyhteiskunnan tila on kaventunut ja ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuu hyökkäyksiä.

Oikeusvaltio on monissa maissa uhattuna ja populistiset ja ksenofobiset liikkeet yleistyneet. Näiden liikkeiden yhä paheneva väkivaltainenkin retoriikka kohdistuu muun muassa ihmisoikeuksien puolesta puhuviin, ympäristönsuojelijoihin sekä alkuperäiskansojen edustajiin. Nämä huolestuttavat suunnat tarvitsevat vahvoja vastatoimia kansalaisyhteiskunnalta.

FIDH on maailman vanhin ihmisoikeuksiin keskittynyt kansainvälinen järjestö. Se perustettiin jo vuonna 1922. FIDH:n jäsenistö koostuu 184 itsenäisestä paikallisella tasolla toimivasta kansalaisjärjestöstä 112 maailman maassa. Ihmisoikeusliitto on FIDH:n jäsen Suomesta. Joka kolmas vuosi järjestettävä kongressi kokoontuu ensi kertaa Aasiassa yhteistyössä FIDH:n jäsenen Taiwan Association for Human Rights -järjestön kanssa.

Tietoa kongressista FIDH:n sivuilla.
Tietopaketti medialle: FIDH Congress Press kit (pdf)