YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien sopimuksen täytäntöönpano Suomessa

Ihmisoikeusliitto lausui YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten (TSS) oikeuksien komitealle TSS-sopimuksen toimeenpanosta Suomessa.

Suomi antoi maaliskuussa 2023 TSS-komitealle väliraportin siitä, miten komitean Suomen seitsemännestä määräaikaisraportista vuonna 2021 antamat suositukset on pantu täytäntöön.

Ihmisoikeusliiton lausunto keskittyy oikeuteen sosiaaliturvaan. Tämä oli yksi TSS-komitean kolmesta Suomen kohdalla nopeutettuun seurantaan ottamasta suosituksesta.

Ihmisoikeusliitto nostaa esiin Petteri Orpon hallitusohjelman vaikutukset niihin toimiin, jota Suomi ennen hallituksen vaihtumista antamassaan väliraportissa kuvaa.

Ihmisoikeusliitto on huolissaan hallituksen kaavailemien lukuisten sosiaaliturvaa heikentävien toimien vaikutuksista siihen, miten ihmisoikeudet Suomessa toteutuvat. Erityistä huolta aiheuttaa köyhimpien ja heikoimmassa asemassa olevien ryhmien ihmisoikeuksien toteutuminen ja useiden heikennysten yhteisvaikutusten osuminen samoihin henkilöihin.

Ihmisoikeusliitto suosittelee, että hallitus:

• keskittyy sosiaaliturvaa uudistaessaan vahvistamaan köyhimpien ihmisten oikeutta sosiaaliturvaan ja riittävään toimeentuloon, ja tekee tämän turvaamiseksi huolelliset ihmisoikeusvaikutusten arvioinnit.
  • ei tee sellaisia budjetti- ja lainsäädännöllisiä toimia, jotka olisivat vastoin TSS-oikeuksien heikennyskieltoa.
  • poistaa toimeentulotukilain alentamismenettelyn.

Ihmisoikeusliiton lausunto kokonaisuudessaan (pdf).