Stadionit julistautuvat syrjinnästä vapaiksi

Ihmisoikeusliitto on mukana oikeusministeriön ja järjestöjen yhteisessä Syrjinnästä vapaa alue -kampanjassa. Osana kampanjaa suomalaiset stadionit julistautuvat syrjinnästä vapaiksi. Tänään vuorossa on Helsingin Telia 5G Areena. Syrjinnästä vapaa stadion -haastekampanjan on käynnistänyt Monikulttuurinen liikuntaliitto Fimu.

– Halusimme haastaa stadionit mukaan syrjinnän vastaiseen työhön. Julistautumalla syrjinnästä vapaaksi stadion tuo esiin, että stadionille ovat tervetulleita kaikki riippumatta etnisestä taustasta, iästä, toimintakyvystä tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Oikeus urheiluun kannustavassa ilmapiirissä kuuluu kaikille, toteaa projektipäällikkö Ilari Äijälä Fimusta.

Ensimmäisinä syrjinnästä vapaiksi alueiksi julistautuivat kesäkuussa Veritas-stadion Turusta ja Harjun stadion Jyväskylässä.

Syksyn aikana Syrjinnästä vapaisiin stadioneihin liittyvät:

Aki Riihilahti on Syrjinnästä vapaa stadion -kampanjan suojelija.

• 10.8. Lahden stadion
  • 7.9. Rovaniemen keskuskenttä
  • 10.9. Sauvonsaaren stadion Kemissä
  • 12.9. Telia 5G Areena Helsingissä
  • 16.9. Elisa Stadion Vaasassa
  • 24.9. Savon Sanomat Areena Kuopiossa

– Stadionit haastavat yleisön ja pelaajat luomaan hyvää urheiluhenkeä ja puuttumaan negatiiviseen ja toisia halventavaan huuteluun. Urheiluhan on perinteisesti yhdistänyt eritaustaisia ihmisiä, siitä kannattaa pitää kiinni, toteaa Syrjinnästä vapaa alue -hankkeen koordinaattori Katriina Nousiainen oikeusministeriöstä.

Erotuomari Ifeoma Kulmala on Syrjinnästä vapaa stadion -kampanjan suojelija.

Syrjinnästä vapaa stadion -kampanjan pääsuojelijoina toimivat Aki Riihilahti ja Ifeoma Kulmala. Lisäksi kampanjalla on muita suojelijoita eri paikkakunnilla. Suojelijat haastavat myös muita urheilijoita ja urheiluvaikuttajia mukaan kampanjaan. Syrjinnästä vapaa stadion -haastekampanjan etenemistä voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #syrjinnästävapaastadion.

Mikä on Syrjinnästä vapaa alue -kampanja?

Syrjinnästä vapaa alue -kampanja on kaikenlaisen syrjinnän, kiusaamisen ja häirinnän vastainen tiedotuskampanja, jonka avulla organisaatiot ja työyhteisöt tuovat julki sitoutumisensa syrjimättömyyden periaatteeseen. Syrjinnästä vapaaksi alueeksi julistautuminen merkitsee syrjinnän vastustamista, siihen puuttumista sekä ihmisten yhdenvertaisuuden tunnustamista. Kampanjassa on syrjinnästä vapaiksi alueiksi julistautunut jo 1000 organisaatiota eri puolilta Suomea.

Kampanjaa toteuttavat yhteistyössä oikeusministeriön kanssa Ihmisoikeusliitto, Nuorisoyhteistyö Allianssi, Seta, Suomen Monikulttuurinen Liikuntaliitto Fimu ja Vammaisfoorumi.

Lisätietoja:

• projektipäällikkö Ilari Äijälä, Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto Fimu, p. 040 417 8776
  • ylitarkastaja Katriina Nousiainen, p. 02951 50275, oikeusministeriö
  • tiedottaja Reetta Helander, p. 044 706 2392, Ihmisoikeusliitto