Riittävä toimeentulo – kyse on ihmisoikeudesta! -seminaari tallenteena

Ihmisoikeusliiton kevätseminaari pureutui 28.3.2019 köyhyyteen, perusturvaan ja riittävään toimeentuloon ihmisoikeusnäkökulmasta. Seminaari kokosi yhteen tutkijoita, poliitikkoja, viranhaltijoita sekä köyhyyttä kokeneita ihmisiä.

Suomen valtion on taattava jokaiselle riittävä toimeentulo. Suomi on saanut kansainvälisiltä ihmisoikeuselimiltä jo usean vuoden ajan moitteita perusturvan liian alhaisesta tasosta. Seminaarissa kysyttiin muun muassa, miten perusturva uudistetaan taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet huomioiden ja mitkä ovat puolueiden ratkaisut seuraavalle hallituskaudelle.

Twitterissä keskustelua käytiin tunnisteella #riittävätoimeentulo.

Allekirjoita vetoomus: Perusturvan tasoa on nostettava! (linkki vetoomukseen)

Katso seminaaritallenteet:

Osa 1/7: Tervetuloa! Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila

Osa 2/7: Perusturva ja riittävä toimeentulo ihmisoikeutena: Maija Jäppinen

Osa 3/7: Perusturvan suhde talouteen: Pauli Rautiainen

Osa 4/7: Köyhyys Suomessa – ihmisoikeudet ja todellisuus -keskustelu

Osa 5/7: Perusturvan uudistaminen – miten käy ihmisoikeuksille? -keskustelu

Osa 6/7: Riittävä toimeentulo – puolueiden ratkaisuja seuraavalle hallituskaudalla

Osa 7/7: Yhteenveto ja päätössanat: Ihmisoikeusliiton puheenjohtaja Reetta Toivanen