Peli poikki! -mielenosoitus 24.9.2016: Puheenvuoroja ja video

Peli poikki – Rikotaan hiljaisuus! -mielenosoitus rasismia ja fasismia vastaan keräsi yli 15 000 osallistujaa Helsingissä lauantaina 24.9.2016. Kiitos kaikille! Hyvä Suomi!

Osa Peli poikki -mielenosoituksessa pidetyistä puheenvuoroista:

Mikael Brunila:

”Kesäkuussa 1936, kun kenraali Francon johtaman vallankaappauksen armeijat olivat Madridin porteilla, fasistien vastaiset joukot omaksuivat iskulauseen “No pasarán – Tästä ette kulje”. Iskulausetta toistettiin kaikilla sisällissodan barrikadeilla, jopa tappioiden kasautuessa. Iskulauseeseen tiivistyi se henki, joka elävöitti taistelua epätoivoisinakin hetkinä; viesti fasisteille ei ollut vain “tästä ette kulje”, vaan “tästä ette kulje, koska me olemme täällä”. Lue lisää.

Karin Creutz:

”Olemme kokoontuneet tänne tänään koska meillä on yhteinen toive, tunnemme yhdessä huolta ja vastuuta. Me edustamme yhdessä ihmisyyden ääntä pimeänä aikana. Yhteiskuntamme ilmapiiri on kylmettynyt, muuttunut vihamieliseksi ja syrjiväksi. Varoittavista äänistä huolimatta rasismille ja vihalle on annettu tilaa kasvaa. Nyt näemme halveksuntaa, syrjintää, toisen alistamista kaikkein rumimmassa muodossaan – väkivaltana.” Lue lisää.

Peter Kariuki:

”Arvoisa presidentti, kunniavieraat, loistavan tapahtuman järjestäjät, siskot ja veljet. Lähetän osanottoani edesmenneen Jimin perheelle ja hänen läheisille. Heräsin hyvin aikaisin tänä aamuna flunssaisena, väsyneenä ja hieman stressaantuneena. Huolestuttavinta oli kuitenkin sen, että minua pelotti, kun mietin tätä päivää. Järkeilin pitkään perhettäni, lapsiani ja yhteiskuntaamme, kunnes oivalsin, etten voi antaa pelolle tilaa; tajusin, etten suostu elämään pelon ja vihan vallan alla.” Lue lisää.