Peter Kariukin puheenvuoro Peli poikki -mielenosoituksessa 24.9.2016

”Arvoisa presidentti, kunniavieraat, loistavan tapahtuman järjestäjät, siskot ja veljet,

Lähetän osanottoani edesmenneen Jimin perheelle ja hänen läheisille.

Heräsin hyvin aikaisin tänä aamuna flunssaisena, väsyneenä ja hieman stressaantuneena. Huolestuttavinta oli kuitenkin sen, että minua pelotti, kun mietin tätä päivää. Järkeilin pitkään perhettäni, lapsiani ja yhteiskuntaamme, kunnes oivalsin, etten voi antaa pelolle tilaa; tajusin, etten suostu elämään pelon ja vihan vallan alla.

On aivan mahtava huomata, etten ole ainoa joka on tehnyt saman johtopäätöksen.

Olemme kaikki omia arvojohtajia. Jokaisella tässä maassa olevalla on velvollisuus kunnioittaa muiden ihmisarvoa ja suojella niitä keskeisimpiä arvoja, jotka lepäävät suomalaisen identiteetin ytimessä. Suomalaiseen identiteettiin mahtuu meitä kaikkia: taustasta, uskonnosta, sukupuolesta tai kulttuurista riippumatta.

Kiristyvä ilmapiiri ei ole lähtöisin maahanmuuttopolitiikasta, eikä turvapaikkapolitiikasta. Se ei ole lähtöisin suomalaisuuden puolustamisesta eikä uhkien torjumisesta. Kyseessä on vihan ja pelon lietsominen sekä turvattomuuden tunteen lisääminen. Viha ja pelko, joka kohdistetaan meihin kaikkiin. On aivan selvää, että jos seisomme hiljaa paikallamme ja passiivisesti annamme tilaa vihalle, väkivallalle ja pelolle, vaarannamme kaiken sen, mitä pidämme pyhänä ja tärkeänä. Vaarannamme kaiken, mikä tekee tästä yhteiskunnasta parhaan paikan asua ja elää; paikan, jossa lapsemme ja lapsenlapsemme haluavat kasvaa; ja maa jolla on tahraton historia.

Historioitsijana on helppo siteerata professori Pertti Haapalaa, yhtä maamme tunnetuimmista akateemikoista, kun hän toteaa, että suomalainen historia olisi suorastaan mahdoton kirjoittaa monokulttuurisena tarinana. Suomi on kautta aikojen ollut, ja tulee olemaan, monikulttuurinen ja rikas yhteiskunta, jossa erilaisuus on normi.

Ne, jotka luovat harhakuvan homogeenisesta suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen historiasta, tiedostavat tämän totuuden. Heidän lyhytkatseinen pyrkimyksensä lietsoa vihaa ja pelkoa ei perustu faktoihin vaan negatiivisiin luuloihin ja ylilyönteihin. Tämä lietsonta tulee mahdollisesti lisääntymään, jos me, suuri enemmistö, pysymme hiljaisena.

Kyseessä on pienen ääriryhmän taktikoidun pyrkimys demonisoida tiettyjä vähemmistöjä ja vähentää näiden vähemmistöjen ihmisarvoa. Tällä toimintatavalla he pyrkivät vahvistamaan heidän omaa valta-asemaansa.

Virallinen Suomi pyrkii lainsäädännöllä määrittelemään, missä kulkee rasistisesti motivoituneiden rikosten vihapuheen rangaistavuus. Epävirallinen Suomi taas aktivoituu rasismia vastaan. Tämä ei valitettavasti riitä. Tarvitsemme enemmän! Tarvitsemme määrätietoisen väestösuhteiden politiikan.

Tarvitsemme ilmapiirin, jossa luotamme toisiimme. Asiat voivat riidellä, mutta säilyttäkäämme silti ihmisten välinen kunnioitus. Haluamme Suomen, jossa kaikki voivat tuntea olevansa turvassa ja peloista vapaina liikkumaan ja olemaan omana itsenään. Haluamme Suomen, jossa ihmiset ovat tekemisissä keskenään, jossa emme eristäydy omiin kupliimme. Haluamme Suomen, jossa jokainen voi vaikuttaa ja osallistua.

Tänään vihelletään peli poikki! Emme suostu olemaan hiljaa, emmekä pelkää, emmekä vihaa. Edustamme kaikkea sitä, mikä yhteiskunnassamme on hyvää; rauha, vapaus, demokratia, yhdenvertaisuus ja ennen kaikkea suomalaisuus. Suomalaisuus kuuluu meille kaikille, jotka haluavat jakaa näitä kauniita arvoja ja periaatteita muiden kanssa. Suomalaisuus kuuluu meille kaikille, jotka seisovat käsi-kädessä ja sanovat: kuulumme yhteen. Suomalaisuus kuuluu meille kaikille, jotka puolustavat ihmisarvoa ja jokaisen perusoikeuksia.

Ivalosta Helsinkiin, Imatralta Vaasaa, Ahvenanmaalta Kajaaniin ja Lappeenrannalta Haaparantaan, kuulumme yhteen.

Kiitos!”

Peter Kariuki