Lausunto: Tasa-arvovaltuutetun ja yhdenvertaisuusvaltuutetun yhdistäminen

Ihmisoikeusliitto antoi 30.6.2016 oikeusministeriölle lausunnon koskien tasa-arvovaltuutetun ja yhdenvertaisuusvaltuutetun mahdollista yhdistämistä.

Ihmisoikeusliitto pitää erittäin kannatettavana tasa-arvovaltuutetun ja yhdenvertaisuusvaltuutetun laajempaa yhteistyötä etenkin moniperusteisen syrjinnän vastaisessa työssä.

Valtuutettujen yhdistäminen olisi kuitenkin radikaali muutos suomalaisessa ihmisoikeuksien puolustamisen kentässä. Tällaisen muutoksen tulee perustua huolelliseen valmisteluun ja analyysiin yhdistämisen eduista, haitoista ja riskeistä. Tätä valmistelua ei ole vielä tehty, vaikka oikeusministeriön tavoitteena on yhdistäminen jo vuoden 2017 alusta.

Ihmisoikeusliitto on myös huolissaan siitä, että mahdollinen yhdistäminen saattaisi lupauksista huolimatta heikentää resursseja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen.

Lausunto koskien tasa-arvovaltuutetun ja yhdenvertaisuusvaltuutetun mahdollista yhdistämistä (pdf).