Laaja ihmisoikeuskonferenssi Johannesburgissa – Ihmisoikeusliitto osallistuu

Kansainvälisen ihmisoikeuksien liiton FIDHin jäsenjärjestöt kokoontuvat Johannesburgiin 23.-27. elokuuta keskustelemaan ihmisoikeuksista ja kansalaisyhteiskunnan tilasta. Suomesta konferenssiin osallistuu Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila. Tapahtuma kokoaa yhteen yli 400 ihmisoikeuspuolustajaa ympäri maailmaa.

Kolmen vuoden välein järjestettävä ihmisoikeuskonferenssi kokoontuu tänä vuonna Johannesburgissa. Vuosi 2016 on tärkeä juhlavuosi Etelä-Afrikassa: ensimmäisestä demokraattisesta perustuslaista on 20 vuotta, Soweton kapinasta 40 vuotta ja naisten marssista apartheidia vastaan 60 vuotta. FIDH haluaa juhlistaa näitä kansalaisyhteiskunnan ja  ihmisoikeuksien merkkipaaluja.

Konferenssin aiheena on ihmisoikeusjärjestämän puolustaminen otsikolla: Fighting back for human rights.

Monessa maassa on kutistettu kansalaisyhteiskunnan ja erityisesti ihmisoikeuspuolustajien toimintavapautta – viime aikoina esimerkiksi Intiassa, Turkissa ja Venäjällä.

”Ne rakenteet, jotka on luotu suojelemaan ihmisoikeuksia, ovat nyt uhattuina. Siksi tarvitaan äänekästä ihmisoikeuksien puolustamista ja kansainvälistä yhteistyötä. Joitakin päinvastaisiakin esimerkkejä onneksi löytyy. Yksi näistä on kansalaistoimijoiden merkitys Tunisian demokratiakehityksessä. Sisarjärjestömme Tunisian ihmisoikeusliitto oli yksi viime vuoden Nobelin rauhanpalkinnon saajista”, sanoo konferenssiin osallistuva Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

Kansalaisyhteiskunnalla on ollut merkittävä vaikutus ihmisoikeuksien vahvistumiselle ympäri maailmaa, mutta viime vuosina kansalaistoimijoita ja ihmisoikeuspuolustajia on ahdisteltu, uhkailtu, häiriköity ja pidätetty. Nämä hyökkäykset eivät koske vain yksittäisiä ihmisiä, vaan ne ovat hyökkäys ihmisoikeuksien yleismaailmallisuutta vastaan. Yhä useammin on vaarana, että ihmisoikeuksista ollaan valmiita tinkimään esimerkiksi terrorismin vastaisen taistelun ja taloudellisten intressien varjolla.

FIDHin konferenssi on omistettu kaikille niille ihmisoikeuspuolustajille, jotka ovat tällä hetkellä pidätettyinä. Kuten esimerkiksi FIDHin varapääsihteeri Nabeel Rajab (Bahrain), Abdolfattah Soltani (Iran) ja Razan Zeitouneh (Syyria).

Konferenssin nettisivut.

Seuraa keskustelua Twitterissä hashtagilla #FIDH2016.

Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila osallistuu konferenssiin 23.-27.8.2016.

Lisätietoja: Kaari Mattila, Twitter: @KaariMattila

FIDH on vuonna 1922 perustettu kansainvälinen ihmisoikeusjärjestöjen liitto, jolla on 178 jäsenjärjestöä lähes 120 maassa. Ihmisoikeusliitto on FIDHin jäsenjärjestö Suomessa.