Ihmisoikeusliiton lausunto: Istanbulin sopimuksen toimeenpano

Ihmisoikeusliitto lausui Istanbulin sopimuksen toimeenpanosta Suomessa. Euroopan neuvoston Istanbulin sopimus on merkittävä sopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Suomen tulee ottaa vakavasti sopimuksen velvoitteet. Syksyllä 2015 Suomessa ratifioidun sopimuksen toteutus on lähtenyt liikkeelle melko hitaasti ja sopimuksen koordinoinnista vastaava toimikunta asetettiin vasta vuoden 2016 loppupuolella.

Yleisinä huomioina Ihmisoikeusliitto toteaa, että Istanbulin sopimuksen toimeenpanossa tulee huomioida kaikki sopimuksen mukaiset väkivallan muodot mukaan lukien Suomessa harvinaisemmat tyttöjen sukuelinten silpominen ja nk. kunniaan liittyvä väkivalta, jotta haavoittuvimmassa asemassa olevien maahanmuuttajataustaisten naisten oikeus saada turvaa ja apua kohtaamaansa väkivaltaan toteutuisi.

Ihmisoikeusliiton Lausunto Suomen ensimmäisen raportin laatimisesta Istanbulin sopimuksesta 17.1.2018 (pdf).