Ihmisoikeusliitto lausui kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen täytäntöönpanosta Suomessa

YK:n ihmisoikeuskomitea aloittaa 2019 seitsemännen valvontakierroksen kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen täytäntöönpanosta Suomessa. Ihmisoikeusliitto lähetti komitealle lausunnon aiheista, joissa oikeuksien toteutumisessa on joko selkeitä puutteita tai tarvetta komitean arviolle Suomen tilanteesta.

Nostimme esiin seuraavat aiheet:

• Vähemmistöjen ja maahanmuuttajien kohtaamaan syrjintään puuttuminen
  • Yhdenvertaisuuslainsäädännön kehittäminen
  • Vapaan, tietoon perustuvan ennakkosuostumuksen hankkiminen saamelaisilta heitä koskevissa toimenpiteissä
  • Translain uudistaminen ja tarpeettomista lääketieteellisistä toimenpiteistä luopuminen
  • Riittävät resurssit ja pysyvät rakenteet sukupuolittuneen väkivallan ennaltaehkäisyyn ja uhrien tukemiseen
  • Turvapaikanhakijoiden oikeusturvan puutteet
  • Pakkoavioliitoa koskevan lainsäädännön kehittäminen
  • Tasa-arvo ja uskonnonvapaus asevelvollisuuslainsäädännössä
  • Ihmisoikeustietoisuuden lisääminen

Valvonnassa käytetään ensimmäistä kertaa yksinkertaistettua menettelyä. Menettelyssä sopimusta valvova ihmisoikeuskomitea esittää Suomelle listan kysymyksiä, joihin hallituksen on vastattava. List of Issues Prior to Reporting –kysymyslista julkaistaan Suomen osalta maaliskuussa.

Suomi vastaa kysymyksiin maaraportilla. Ihmisoikeusliitto lähettää uuden lausunnon ihmisoikeuskomitealle maaraportin julkaisemisen jälkeen.

Lausunto kokonaisuudessaan: Ihmisoikeusliiton lausunto kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen täytäntöönpanosta Suomessa 2019 (PDF)

Tutustu lisää: YK:n ihmisoikeussopimusten valvontaa Suomessa koskevat materiaalit YK:n sivuilla