”Yksi ihminen, joka uskoi minuun, vaikutti paljon”

Ihmisoikeusliiton asiantuntija Solomie Teshomen puhe Suomi sanoo tervetuloa –piknikillä 12.9.2015

Olen Solomie Teshome ja minäkin olen pakolainen.

Kun Etiopiassa oli sota, jouduin lähtemään pakoon Suomeen. Tulin Suomeen kaksikymmentä vuotta sitten.

Kokemuksesta tiedän, että pakolaisten integroitumisessa kaikkein tärkeintä on ihmisten asenteet. Kun tulin Suomeen, minut otettiin sydämellisesti vastaan, ja tunsin olevani tervetullut. Ihmiset olivat uteliaita ja avuliaita joten integroituminen oli helppoa.

Minut siirrettiin Helsingistä Ouluun kesken kouluvuoden, joten tarjolla ei ollut opiskelumahdollisuuksia. Onnekseni tapasin erään ammattikoulun rehtorin. Hän otti minut opiskelemaan kesken vuotta ja sanoi uskovansa minuun, vaikka ei tuntenut minua. Hän antoi minulle mahdollisuuden opiskella ja aloittaa uusi elämä.

Hän itse kuljetti minua kaksi kuukautta Oulun ja Haukiputaan väliä kunnes pääsin asuntolaan.

Yksi ihminen, joka uskoi minuun, vaikutti paljon.

Tästä aukesi vähitellen monia uusia ovia: ensin opiskelut ja sitten työelämä. Nyt työskentelen Ihmisoikeusliitossa asiantuntijana.

Mitä enemmän sain tutustua ja kokea suomalaisten elämää, sitä enemmän opin kieltä ja kulttuuria.

Kuka tahansa ihminen voi katkeroitua ja lannistua, jos heti alusta aletaan tuomitsemaan ja arvostelemaan. Se kohtelu ja kannustus, jota sain alussa, oli tärkeää. Sain siitä voimaa, ja voin nyt itse vaikuttaa tämän yhteiskunnan kehitykseen. Luulen, että tämä on tärkeää kaikille pakolaisille. Itse autan sekä työssäni että vapaa-aikana muita maahanmuuttaja-naisia ja puolustan heidän oikeuksiaan.

Voin kokemuksesta sanoa, että tärkeintä on, miten ihmiset otetaan vastaan. Kun ihminen kokee että hän on tervetullut, hänellä on jonkinlainen ihmisarvo ja hän on ihminen – ihonväristä tai uskonnosta riippumatta.

Tällä on suuri vaikutus tulevaisuuteen.

Ihmisten positiivinen asenne ja tuki merkitsee paljon enemmän kuin mikään muu. Myös pienillä teoilla on suuri merkitys. Ystävällinen tervehdys, tai vaikkapa taloyhtiön yhteistilojen esittely ovat tärkeitä asioita.

Suomi on minun ja perheeni kotimaa. Sain täällä turvallisuuden ja vapauden. Kaikki mikä minulle on tärkeää, on täällä.

Tunnen olevani suomalainen.

Siksi Suomen tulevaisuus on yhtä tärkeä minulle kuin kenelle tahansa. Lapseni ovat syntyneet täällä ja uskon että heidän tulevaisuutensa on täällä. Suomi ja suomalaiset ovat auttaneet minua, kun tarvitsin apua, ja antaneet minulle mahdollisuuden olla osa yhteiskuntaa.

Siksi Suomella on erityinen paikka sydämessäni.

Toivon ja uskon, että Suomella on loistava tulevaisuus. Mutta kaikki riippuu meistä, miten hoidamme eteen tulevat ongelmat. Yritetäänkö ratkaista asiat sopuisasti, vai pahennammeko niitä entisestään.

On tärkeää, että Suomi kantaa vastuunsa Eurooppaan tulevista pakolaisista. Jos hoidamme pakolaisten asiat hyvin ja autamme heitä sopeutumaan kunnolla, Suomesta tulee yhtä tärkeä ja rakas kotimaa muillekin pakolaisille.

Suomi on tärkeä minulle, koska kaikki mitä minulle on tärkeää on täällä.

Suomi on kotimaani ja kuten kaikki tietävät, kotimaa on jokaiselle rakas ja tärkeä.

Solomie Teshome

Kirjoittaja työskentelee Ihmisoikeusliitossa asiantuntijana.