Valtioneuvoston periaatepäätösluonnos suomalaisesta demokratiapolitiikasta 2020-luvulla

Hallitus on antanut luonnoksen suomalaisen demokratiapolitiikan periaatelinjauksista 2020-luvulla.

Demokratiapolitiikan päätavoite, jonka mukaan poliittiset ja kansalaisoikeudet toteutuvat Suomessa yhdenvertaisesti, on myös oikeusvaltion edellytys. Ihmisoikeusliitto kannattaa ehdotusta erillisen toimenpideohjelman laatimisesta tulevalla hallituskaudella linjausten suunnitelmalliseksi toimeenpanemiseksi.

Edellytämme, että valtioneuvoston on sitouduttava pitkäjänteiseen demokratiapolitiikan kehittämistyöhön ja turvattava riippumattomille kansalaisjärjestöille mahdollisuudet vaikuttaa linjausten sisältöön. Yhdenvertaisen osallistumisen mahdollistaminen vaatii eri ryhmille suunnattuja kohdennettuja toimenpiteitä.

Vaadimme, että seuraavaan hallitusohjelmaan on kirjattava selkeät rakenteet ihmisoikeuskasvatuksen ja koulutuksen vakiinnuttamiselle kasvatuksen ja koulutuksen kaikille asteille. Ihmisoikeuskoulutusta ei tarvita vain opettajien peruskoulutukseen, vaan myös muiden julkista tehtävää hoitavien perus- ja täydennyskoulutuksiin.

Lue Ihmisoikeusliiton lausunto >>