Valko-Venäjällä ihmisoikeusaktivistien ahdinko pahenee – Ihmisoikeusliiton sisarjärjestön työntekijöitä pidätettyinä

Ihmisoikeusliitossa syksy on alkanut jälleen ihmisoikeustyön merkeissä. Samaan aikaan Valko-Venäjällä Ihmisoikeusliiton sisarjärjestö Viasnan useita työntekijöitä on pidätetty ja heidän kotejaan on ratsattu.

Valko-Venäjän merkittävin ihmisoikeusjärjestö Viasna (suomeksi Kevät) raportoi maan ihmisoikeustilanteesta ja muun muassa poliittisten vankien määrästä. Tällä hetkellä poliittisia vankeja on 659. Määrä nousee lähes päivittäin.

Heinäkuussa 2021 pidätettiin muun muassa Viasnan puheenjohtaja, kansainvälisesti tunnettu ihmisoikeusaktivisti Ales Bialiatski sekä Viasnan hallituksen jäsen Valiantsin Stefanovic. Bialiatski on jo aiemmin istunut vankilassa lähes neljä vuotta. Osa Viasnan työntekijöistä, kuten vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Marfa Radkova, on ollut pidätettynä viime vuoden syyskuusta lähtien.

Viasna on Ihmisoikeusliiton tavoin kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDHin jäsen.  Heinäkuussa pidätetty Valiantsin Stefanovic on FIDHin johtokunnan jäsen samoin kuin Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

”Seuraamme tilannetta hyvin huolestuneina. Osoitamme kaiken tukemme kollegoille ja sisarjärjestöllemme Viasnalle, joka jatkaa työtään rohkeasti. Vetoamme Valko-Venäjän hallitukseen, että se vapauttaa välittömästi kaikki poliittiset vangit”, sanoo Kaari Mattila.

Ihmisoikeusliitto vetosi Suomen ulkoministeriöön

Ihmisoikeusliitto tuomitsee Valko-Venäjän viranomaisten kansalaisyhteiskuntaan kohdistamat vakavat ihmisoikeusloukkaukset. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että Valko-Venäjän hallinnon tavoitteena on murskata ihmisoikeusjärjestöt kokonaan.

Ihmisoikeusliitto oli välittömästi heinäkuisten pidätysten jälkeen yhteydessä ulkoministeriöön, jotta Suomi reagoisi korkealla tasolla pidätyksiin.

”Valko-Venäjän ihmisoikeuspuolustajat tarvitsevat nyt kansainvälisen yhteisön vankkumattoman tuen. Arvostamme sitä, että EU ja Suomi ovat vaatineet poliittisten vankien, myös Viasnan kollegoidemme, vapauttamista. EU:lta tarvitaan nyt yhtenäisiä ja vahvoja toimia Valko-Venäjän hallinnon suuntaan”, sanoo Kaari Mattila.

#FreeViasna-toimintapäivä 17.9.2021

17. syyskuuta järjestetään kansainvälinen #FreeViasna-toimintapäivä, jolloin FIDH:n jäsenjärjestöt, Ihmisoikeusliitto mukaan lukien, nostavat esille Valko-Venäjän tilannetta ja osoittavat solidaarisuutta pidätetyille kollegoilleen.

Lue FIDH:n viimeaikaiset kannanotot Valko-Venäjän tilanteesta:

Kuva: FIDH