Tyttöjen ympärileikkauksesta ei saa enää vaieta

BLOGIVIERAS: Olen syntynyt ja kasvanut Suomessa, mutta vanhempani ovat kotoisin Etiopiasta. Tyttöjen ympärileikkaus ei ollut minulle entuudestaan tuttu. Toki olen tiennyt tällaisen perinteen olemassa olosta, mutta asiasta ei koskaan puhuttu ystävien kesken. En ajatellut, että ongelma voisi olla niin suuri.

Tutustuin aiheeseen kunnolla ensimmäisen kerran nähtyäni Aavikon kukka -elokuvan. Se herätti minussa voimakkaita tunteita. Hävetti, että vanhempieni synnyinmaassa voidaan tehdä jotain näin hirveää. Tunsin syvää myötätuntoa näitä tyttöjä kohtaan. En oikeastaan osannut käsitellä tunteitani ja tunsin oloni avuttomaksi. Muutama ystäväni oli myös nähnyt elokuvan ja heitäkin se oli koskettanut, mutta tämän enempää emme asiasta puhuneet. Keskustelin asiasta kotona ja äitini mukaan ketään hänen lähipiirin naisista ei ole ympärileikattu ja koska vanhempani vastustavat tätä hirvittävää traditiota, ei minuakaan ole ympärileikattu.

En halua, että tyttöjen ympärileikkauksesta enää vaietaan. Tuomalla asia mahdollisimman monen tietoisuuteen sekä keskustelemalla aiheesta avoimesti ja rohkeasti voidaan saada muutoksia aikaan.

Useamman vuoden jälkeen kesällä 2016 sain kuulla, että Ihmisoikeusliitto Suomessa tekee asennemuutostyötä tyttöjen ympärileikkausta vastaan ja kiinnostuin välittömästi. Haluan vaikuttaa, sillä koen aiheen todella tärkeäksi. Haluan toimia vapaaehtoisena ja kerätä muita samanikäisiä tyttöjä keskustelemaan asiasta.

Opiskelen tällä hetkellä lääkäriksi Riiassa. Valmistuttuani aion muuttaa Suomeen työskentelemään lääkärinä. Myös lääketieteen opiskelijan näkökulmasta aihe on tärkeä. Työssäni voin joutua kohtaamaan potilaita, jotka on ympärileikattu ja, koska toimenpide vaikuttaa ihmiseen sekä fyysisesti että henkisesti, oikea lähestymistapa on hyvin tärkeä.

Eleni Berhanu

Kirjoittaja on 25-vuotias helsinkiläinen, joka opiskelee lääketiedettä Riian yliopistossa ja toimii Ihmisoikeusliiton vapaaehtoisena.

Lue Ihmisoikeusliiton tyttöjen ympärileikkausten vastaisesta työstä: ihmisoikeusliitto.fi/kokonainen