Ihmisoikeuskoulutus

Koulutamme ihmisoikeuksista

Ihmisoikeusliitto on ihmisoikeuskoulutuksen uranuurtaja Suomessa. Tarjoamme asiantuntevaa koulutusta perus- ja ihmisoikeuksista, yhdenvertaisuudesta, vähemmistöjen oikeuksista ja sukupuolittuneesta väkivallasta.

Ihmisoikeusliiton asiantuntijat ovat kouluttaneet ihmisoikeuksista muun muassa raja- ja tulliviranomaisia, poliiseja, työsuojeluvaltuutettuja, opettajia, tuomareita, terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisia, eri alojen opiskelijoita sekä muiden järjestöjen työntekijöitä.

Ihmisoikeudet haltuun nuorisotyössä

Ihmisoikeusliiton Ihmisoikeudet haltuun nuorisotyössä -hankkeessa koulutetaan nuorisotyöntekijöitä ihmisoikeuksista. Hankkeen tavoitteena on lisätä nuorisotyöntekijöiden perusosaamista ihmisoikeuksista, herättää nuorisotyöntekijät pohtimaan ihmisoikeusnäkökulmaa omaan työhönsä ja tarjota käytännön välineitä ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseen. Koulutuksiin on osallistunut jo yli 1300 nuorisotyön ammattilaista eri puolilla Suomea.

Kunnat voivat tilata Ihmisoikeusliitolta koulutuksen nuorisotyöntekijöilleen. Koulutukset ovat maksuttomia. Tarjoamme peruskoulutuksia ihmisoikeuksista, temaattisia jatkokoulutuksia esimerkiksi syrjinnästä ja tilaajan tarpeisiin räätälöityjä työpajoja. Hanke toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Haluatko tilata koulutuksen nuorisotyöntekijöille? Ota yhteyttä: aija.salo(at)ihmisoikeusliitto.fi

Ihmisoikeudet urheilussa

Ihmisoikeusliiton vuonna 2019 alkaneen Ihmisoikeudet haltuun urheilussa –hankkeen tavoitteena on lisätä urheilun toimijoiden tietoa ihmisoikeuksista. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke toteutetaan yhteistyössä urheilukentän ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa, mukana ovat Olympiakomitea, SUEK, ja Paralympiakomitea, lajiliitoista muun muassa SUL ja Palloliitto sekä esimerkiksi Seta, Monaliiku ja muita kansalaisyhteiskunnan toimijoita.

Ihmisoikeudet.net-sivusto

Ihmisoikeusliitto ylläpitää Ihmisoikeudet.net -sivustoa, jolle on kerätty perustiedot ihmisoikeuksista. Sivustolta löytyy tietoa ihmisoikeuksien historiasta, keskeisistä oikeuksista sekä ihmisoikeussopimuksista ja niiden valvontamekanismeista. Opetusmateriaaliosiosta löytyy valmiita tehtäviä ja harjoituksia oppitunneille ja nuorten kanssa tehtäviksi.

Tilaa koulutus!

Ihmisoikeusliitto toteuttaa tilauskoulutuksia eri kohderyhmille. Koulutusten sisältö, kesto ja hinta räätälöidään tapauskohtaisesti.

Ihmisoikeuksien perusteiden lisäksi koulutuksessa voidaan syventyä johonkin teemaan kuten syrjintään, yhdenvertaisuuden edistämiseen, sukupuolittuneeseen väkivaltaan tai vihapuheeseen. Koulutuksen tarkka sisältö, muoto ja pituus sovitaan kohderyhmän mukaan. Koulutus voi olla lyhyt puheenvuoro, pidempi luento, työpaja tai koko päivän kokonaisuus.

Jos haluat tilata koulutuksen, ota yhteyttä sähköpostitse: info@ihmisoikeusliitto.fi

koulutus

Mitä on ihmisoikeuskasvatus?

Ihmisoikeuskasvatusta on kaikki sellainen koulutus, kasvatus ja tiedotus, joka tähtää ihmisoikeuksien ja perusvapauksien maailmanlaajuiseen kunnioitukseen. Ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta on keskeistä, että mahdollisimman moni oppii jo lapsena, mitä ihmisoikeudet ovat.

Ihmisoikeuskasvatusta on tehtävä laajasti yhteiskunnan eri sektoreilla. Sen on oltava jatkuvaa ja systemaattista: ihmisoikeudet tulee tehdä näkyviksi arjen toiminnoissa, ei vain juhlapuheissa ja toimintaohjelmien kirjauksissa. Viranomaisten tehtävä on varmistaa, että ihmisoikeudet sisältyvät opetusohjelmiin eri koulutustasoilla ja eri ammattiryhmien koulutukseen.

Suomessa ihmisoikeuskasvatus sisältyy aiempaa vahvemmin sekä vuonna 2016 voimaan tulleisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin että lukion uusiin opetussuunnitelman perusteisiin.

Lue lisää ihmisoikeuskasvatuksesta Ihmisoikeudet.net-sivustoltamme.

Henkilökuntamme

Heli Markkula

Vaikuttamistyön päällikkö / Head of Advocacy

Yleinen ihmisoikeuspolitiikka sekä taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet

+358 44 7389120 heli.markkula(a)ihmisoikeusliitto.fi

Aija Salo

Ihmisoikeuksien asiantuntija / Human Rights Adviser

+358 44 742 0404 aija.salo(a)ihmisoikeusliitto.fi

Mina Mojtahedi

Ihmisoikeuksien asiantuntija / Human Rights Adviser

+358 444 919 422 mina.mojtahedi(a)ihmisoikeusliitto.fi

Johanna Latvala

Sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn päällikkö / Manager, gender-based violence

Tyttöjen sukuelinten silpominen ja nk. kunniaan liittyvä väkivalta, seksuaali- ja lisääntymisoikeudet, vaikuttaminen, koulutuspyynnöt

+358 44 7061447 johanna.latvala(a)ihmisoikeusliitto.fi

Ole kanssamme ihmisoikeuksien puolella ja tue sitkeää työtämme. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille!