Näin Suomen ihmisoikeustilannetta arvioitiin YK:ssa – pääsihteerimme mukana tarkkailijana

Suomi oli tällä viikolla YK:ssa kuultavana Suomen ihmisoikeustilanteesta. UPR-tarkastelussa läsnä oli myös Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila, joka kommentoi vaikutelmia heti matkan jälkeen.

Kaari Mattila oli Genevessä tarkkailijana UPR-käsittelyssä yhdessä Markku Jokisen kanssa.Kyseessä oli Universal Periodic Review (UPR) -prosessi, jossa muut YK:n jäsenvaltiot arvioivat Suomen ihmisoikeustilanteen kehitystä. Pääsihteerimme Kaari Mattila oli Suomen virallisessa delegaatiossa kansalaisyhteiskuntaa edustavana tarkkailijana yhdessä Kuurojen Liiton Markku Jokisen kanssa. Kuulemisessa 83 YK:n jäsenvaltiota kommentoi Suomen ihmisoikeustilannetta ja teki Suomelle painavia suosituksia.

”Olen tyytyväinen siihen, että monet maat peräänkuuluttivat Suomelta lisää työtä syrjinnän ehkäisemiseen, erityisesti rasismia, muukalaisvihaa ja viharikoksia vastaan. Lukuisat valtiot vaativat myös transihmisten ihmisoikeuksien turvaamista. Yhtälailla vaadittiin Suomea suojelemaan naisia ja lapsia paremmin väkivallalta. Myös alkuperäiskansoja koskeva ILO169-sopimus neuvottiin ratifioimaan viimein”, sanoo Kaari Mattila.

Samalla Mattila kiinnitti kuitenkin huomiota siihen, että toiset teemat jäivät kommenteissa paitsioon:

”Valitettavasti vähemmän kuultiin kommentteja taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien ongelmista tai syrjinnästä vammaisia ihmisiä kohtaan. Olisin toivonut myös, että turvapaikanhakijoiden oikeusturvan viimeaikaiset heikennykset olisivat nousseet maiden kritiikissä tarkemmin esille”, Mattila kertoo.

”Toisaalta Suomi sai ansaitusti kiitosta mm. uudesta, vahvemmasta yhdenvertaisuus- ja viittomakielilaista. Miten Suomi pistää käytännössä toimeen nämä suositukset? Tämän seuraamista me kansalaisyhteiskunnassa jatkamme.”