Puolalainen ihmisoikeusjuristi varoittaa suomalaisia oikeusvaltion murentumisesta

Puolassa valtaapitävä Laki ja oikeus -puolue on viime vuosina hyökännyt riippumatonta oikeuslaitosta, mediaa ja kansalaisyhteiskuntaa kohtaan. Hallinto on heikentänyt erityisesti vähemmistöjen ja naisten oikeuksia.

Kysyimme puolalaiselta ihmisoikeusjuristi Eliza Rutynowskalta, miksi oikeusvaltion puolustaminen on tärkeää. Asia on erityisen ajankohtainen Suomessa, jossa muodostetaan uutta hallitusta ja hallitusohjelmaa.

”Oikeusvaltion periaatteiden murentaminen johtaa synkkään tulevaisuuskuvaan”, painottaa Rutynowska, joka työskentelee tällä hetkellä kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDHin Brysselin toimistossa.

Miksi oikeusvaltion periaatteiden noudattaminen on elintärkeää?

”Demokraattinen oikeusvaltio on ainoa vaihtoehto autoritäärisuudelle. Itsenäistä tuomiovaltaa käyttävät instituutiot, kuten oikeuslaitos ja syyttäjänvirasto, ovat olemassa suojellakseen kansalaisia yhden henkilön tai puolueen mielivallalta.

Jos demokratian ylläpitämiseen kehitettyjä mekanismeja ei kunnioiteta, käynnistyy syöksykierre kohti valtiota, jossa ihmisoikeuksista ei piitata. Erityisesti vähemmistöt kärsivät.”

Mitä voi tapahtua, jos oikeusvaltiota ei suojella?

”Oikeusvaltion periaatteiden noudattamatta ja suojelematta jättäminen johtaa synkkään tulevaisuuskuvaan. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet sekä viime kädessä kaikki, jotka eivät edusta vallanpitäjän ajattelua, ovat vaarassa tai hyökkäyksen kohteena. Oikeusvaltion mureneminen tarkoittaa myös epävakaata taloutta. Liike-elämä vaatii menestyäkseen vakautta ja ennustettavuutta.”

Mikä on viestisi suomalaisille oikeusvaltion ja demokratian tärkeydestä?

”Kehottaisin jokaista suomalaista kyseenalaistamaan, jos vaikeisiin kysymyksiin tarjotaan helppoja vastauksia. Olkaa varuillanne niiden suhteen, jotka väittävät ratkaisevansa ongelman syyttämällä jotain ihmisryhmää – olipa kyseessä jokin vähemmistö tai ne, joilla on erilaisia poliittisia ajatuksia.

Ajatelkaa tulevaisuutta. Älkää antako kenenkään vakuuttaa teitä siitä, että aikaa voidaan kääntää taaksepäin – olipa kyse sitten maahanmuuttajien karkottamisesta ”maan takaisin saamiseksi” tai naisten oikeuksien rajaamisesta ”perinteiden palauttamiseksi”.

Olkaa varuillanne populistisia lausuntoja kohtaan. Ne saattavat kuulostaa tarttuvilta, mutta johtavat usein yhteiskunnan jakautumiseen, jota ei ole helppo korjata.”

************************

Ihmisoikeusliiton hallitusohjelmatavoitteet

Tutustu Ihmisoikeusliiton hallitusohjelmatavoitteisiin, joista yksi on oikeusvaltion vahvistaminen.