Oikeus tulla toimeen – Sosiaaliturva ihmisoikeutena Suomessa 17.10.2023

Ihmisoikeuskeskuksen ja Ihmisoikeusliiton seminaarissa keskustellaan ihmisoikeuksia kunnioittavan sosiaaliturvajärjestelmän kehittämisestä.

• Aika: ti 17.10.2023 klo 9.00-12.30, aamukahvi klo 8.30
  • Paikka: eduskunnan Pikkuparlamentin auditorio (Arkadiankatu 3, Helsinki)

Miten sovittaa yhteen talouspoliittiset näkökulmat ja ihmisoikeusvelvoitteet? Miten varmistetaan, että jokaisen oikeus riittävään toimeentuloon ja sosiaaliturvaan toteutuu? Mitä suosituksia Suomi on saanut kansainvälisiltä ihmisoikeussopimuksia valvovilta tahoilta?

Lataa esite sosiaaliturvasta ihmisoikeutena täältä (PDF).

Seminaarissa on keskustelemassa asiantuntijoita, kansanedustajia sekä ihmisiä, joilla on omakohtaista kokemusta köyhyydestä ja sosiaaliturvan asiakkuudesta.

Seminaari tulkataan suomalaiselle viittomakielelle. Tila on esteetön.

Tilaisuuden juontaa Ihmisoikeusliiton taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien työn päällikkö Heli Markkula.

Katso seminaarin tallenne täältä.

Klo 8.30 Aamukahvi

klo 9.00 Avaussanat: Sirpa Rautio, johtaja, Ihmisoikeuskeskus

klo 9.10 Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet: mitä ne merkitsevät ja keitä ne velvoittavat? Laura Kalliomaa-Puha, sosiaalioikeuden professori, Tampereen yliopisto

Yleisökysymyksiä

klo 9.40 Riittävä toimeentulo on ihmisoikeus: Polkeeko Suomi ihmisoikeuksia?

Puheenvuorot:

• Ihmisoikeusliiton Riittävä toimeentulo -vaikuttajaryhmän jäsenet
  • Sanna Ahola, asiantuntija, Ihmisoikeuskeskus
  • Yrjö Mattila, puheenjohtaja, Suomen sosiaalioikeudellinen seura
  • Pasi Moisio, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Yleisökysymyksiä

klo 10.25 TAUKO

klo 10.40 Miten hallitus huomioi ihmisoikeudet sosiaaliturvan kehittämisessä? Laura Rissanen, valtiosihteeri, sosiaali- ja terveysministeriö

klo 10.45 Voiko sosiaaliturvaa saavien kannustaminen johtaa ihmisoikeusloukkauksiin?

Valtiolla on velvoite turvata kaikille oikeus sosiaaliturvaan ja riittävään toimeentuloon ilman syrjintää. Miten voidaan tukea sosiaaliturvaa saavien ihmisten osallistumista yhteiskuntaan ilman, että näitä perus- ja ihmisoikeuksia loukataan? Miten voidaan varmistaa, ettei kannustamisen tavoite tosiasiassa johda väliinputoamiseen?

• Bella Forsgrén, Vihr.
  • Kimmo Kiljunen, SDP
  • Sari Tanus, KD
  • Oskari Valtola, Kok.
  • Keskustelemassa myös Ihmisoikeusliiton Riittävä toimeentulo -vaikuttajaryhmän jäsen

Keskustelua johdattelee toimittaja Auli Viitala.

klo 11.30 Köyhimpien ihmisten ja perheiden oikeudet vaakalaudalla

Nykyinen hallitus suunnittelee useita leikkauksia sosiaaliturvaan. Miten varmistetaan, että jokaisen oikeus riittävään toimeentuloon ja sosiaaliturvaan toteutuu? Miten sosiaaliturvaan liittyvässä lainsäädännössä huomioidaan vaikutukset heikoimmassa asemassa oleviin ja haavoittuviin ihmisryhmiin?

• Hilkka Kemppi, Kesk.
  • Sari Kokko, Vammaisfoorumi
  • Laura Meriluoto, Vas.
  • Anders Norrback, RKP

Keskustelua johdattelee yhdenvertaisuuden asiantuntija Mina Mojtahedi.

12.20 Loppusanat: Kaari Mattila, pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto

*************

Lisätietoja:
Kalle Tuunanen, taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien asiantuntija
kalle.tuunanen@ihmisoikeusliitto.fi, +358 44 742 0404