Oikeus riittävään toimeentuloon on ihmisoikeus! Allekirjoita vetoomus

Poikkeustilanteen aiheuttama muutos:

Päivitetty 6.4.2020

Ihmisoikeusliitto avasi 27.2.2020 vetoomuksen hallitukselle riittävän toimeentulon turvaamiseksi ja perusturvan tason nostamiseksi kehysriihessä. Maaliskuun puolivälissä koronavirustilanne muuttui pandemiaksi. Pandemiasta johtuva kriisitilanne osuu erityisen voimakkaasti jo ennestään haavoittuvassa asemassa oleviin, kuten perusturvan varassa eläviin ihmisiin. Valtion velvollisuus on myös pandemian aikana turvata oikeus riittävään toimeentuloon. Tämä tarkoittaa riittävää perusturvaa tilanteessa, jossa yhä useampi ihminen on kriisin takia vailla perustoimeentuloa.

Hallitus joutuu valmistelemaan julkisen talouden suunnitelmaa ja valtiontalouden kehyspäätöstä suuren epävarmuuden vallitessa.

Siirrämme vetoomuksen luovuttamisen poikkeustilasta johtuen myöhempään ajankohtaan, tilanteen mukaan päivitettynä, huomioitavaksi budjettineuvotteluissa. Kiitos kaikille allekirjoittaneille! Työmme riittävän toimeentulon turvaamisen puolesta jatkuu.

****************************

27.2.2020

Hyvä sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen ja valtiovarainministeri Katri Kulmuni, vetoan, että hallitus:

• Turvaa oikeuden riittävään toimeentuloon.

• Tekee kehysriihessä välittömiä korotuksia perusturvaetuuksiin.

• Tekee pitkän ajan suunnitelman perusturvan tason asteittaiseksi nostamiseksi kattamaaan arjen välttämättömät menot.

Perusturvan varassa elävä ihminen ei Suomessa tällä hetkellä selviä arjen välttämättömistä kuluista.

Perustuslaissa säädetään oikeudesta perustoimeentulon turvaan esimerkiksi työttömyyden, sairauden, vanhuuden sekä lapsen syntymän perusteella. Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat Suomea turvaamaan riittävän toimeentulon kaikille.

Hallitus on ohjelmassaan (2019) sitoutunut korottamaan perusturvaa. Hallitus nostikin vuoden 2020 alussa joitain perusturvaetuuksia, mutta korotukset eivät ole riittäviä. Perusturvan taso on Suomessa yhä alle suhteellisen köyhyysriskirajan.

************************************************************************

TAUSTAA:

Mitä perusturvalla tarkoitetaan?

Perusturvalla tarkoitetaan pienimpiä sosiaalitukia, joita Suomessa ovat esimerkiksi työttömyyspäivärahat ja työmarkkinatuki, työeläke, kansaneläke, vanhempainpäiväraha ja sairauspäiväraha. Perusturvaetuuksien varassa elää Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä (THL, 2019).

THL:n arvioiden mukaan perusturvan taso on Suomessa tällä hetkellä alle suhteellisen köyhyysriskirajan. Perusturvan varassa elävä ihminen ei selviä arjen välttämättömistä taloudellisista kuluista. (THL, 2019.)

Suomen perustuslaissa (731/1999) säädetään oikeus perustoimeentulon turvaan. Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat turvaamaan riittävän toimeentulon kaikille. Näitä oikeuksia turvaavat YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva yleissopimus (TSS-sopimus) ja Euroopan sosiaalinen peruskirja. Nämä sopimukset velvoittavat Suomea oikeudellisesti.

Suomi on saanut moitteita liian alhaisesta perusturvasta

Euroopan sosiaalista peruskirjaa valvova sosiaalisten oikeuksien komitea on useaan otteeseen todennut Suomen perustoimeentuloturvan tason liian alhaiseksi. Komitean mukaan se ei täytä peruskirjan 12. artiklan edellyttämää välttämättömän vähimmäistoimeentulon tasoa. Peruskirjan määritelmän mukaan tuen taso on liian alhainen, mikäli se ei kata tuensaajan perustarpeita ja tee mahdolliseksi osallistumista elämään muiden ihmisten rinnalla.

Myös YK:n TSS-komitea suositti tuoreimmassa Suomea koskevassa raportissaan (2014), että Suomen valtion on pidettävä huolta siitä, että perusturva kattaa todelliset elinkustannukset.

Lisää painetta päättäjiin!

Vuoden 2020 alusta voimaan tulleet perusturvakorotukset ja indeksijäädytysten purku eivät riitä korjaamaan THL:n tutkimuksen sekä Euroopan sosiaalista peruskirjaa valvovan komitean osoittamaa etuuksien liian alhaista tasoa. Käytännössä korotuksilla vain palautettiin perusturva sille tasolle, joka se oli ennen Sipilän hallituksen tekemiä leikkauksia.

Näin ollen Suomi rikkoo edelleen Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan velvoitteita.

Hallitus on aloittanut sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen komiteatyönä, jolle on varattu kaksi vaalikautta. Sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistamista tarvitaan, mutta perusturvan varassa elävien ihmisten tilanne on korjattava viipymättä.

Toukokuussa 2019 Ihmisoikeusliitto luovutti hallitusneuvottelijoille vetoomuksen, jossa vaadittiin perusturvan tason nostamisen kirjaamista hallitusohjelmaan. Tässä tavoitteessa onnistuimme yhteistyöllä! Nyt painetta tulee jatkaa.

Hallituksen tekemät korjaukset eivät vielä riitä turvaamaan riittävää toimeentuloa kaikille. Vaaditaan yhdessä hallitukselta vuosittaisia korotuksia perusturvaan.

Allekirjoita vetoomus. Oikeus riittävään toimeentuloon on ihmisoikeus!

Lähteet:

Ole kanssamme ihmisoikeuksien puolella ja tue sitkeää työtämme. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille!