Onnittelemme! Nobelin rauhanpalkinto tunisialaiselle kansalaisyhteiskunnalle

Neljän tunisialaisen järjestön saama Nobelin rauhanpalkinto on merkittävä tunnustus Tunisian kansalaisyhteiskunnalle ja sen sitkeälle demokratia- ja ihmisoikeustyölle.

Yksi palkinnonsaajista on Ihmisoikeusliiton sisarjärjestö Tunisiassa. Sekä Ihmisoikeusliitto että Ligue Tunisienne des Droits de l’Homme (LTDH) ovat kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDH:n jäseniä.

“Olemme erittäin ylpeitä kollegojemme saamasta tunnustuksesta. On hienoa, että kansalaisyhteiskunnan rooli ihmisoikeuksien ja demokratian edistäjänä tunnustetaan. Tämä on erityisen arvokasta, sillä ihmisoikeushaasteet alueella ovat mittavia. Sisarjärjestömme Tunisiassa on tehnyt vuosikymmeniä rohkeaa työtä ihmisoikeuksien eteen, välillä hyvin ahtaalla. Tällainen kansainvälinen tuen osoitus on suunnattoman arvokasta myös työn jatkamiselle,” Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Päivi Mattila sanoo.

Palkittu kvartetti loi tilan poliittiselle dialogille, joka esti väkivallan eskaloitumisen Tunisiassa. Kvartetin rooli on ollut ratkaiseva Tunisian uuden perusvapauksia ja ihmisoikeuksia korostavan perustuslain hyväksymisessä. Sen toiminta edisti myös vapaiden ja rehellisten vaalien järjestämistä. Nelikko koostuu ihmisoikeusjärjestön lisäksi ammattiliittojen keskusjärjestöstä, lakimiesten järjestöstä sekä teollisuus-, kauppa- ja käsityöjärjestöstä.

Myös Tunisiassa oikeusjärjestelmän reformi on kuitenkin kesken. Terrorisminvastaisten toimien vahvistaminen on johtanut ihmisoikeuksien rajoittamiseen, ja kuolemanrangaistus on Tunisiassa voimassa. Toivottavasti kansalaisyhteiskunnan saama upea tunnustus vahvistaa demokratiaa ja ihmisoikeuksia Tunisiassa.

Ympäri maailmaa ihmisoikeusjärjestöjen ja ihmisoikeuksien puolustajien työ on käynyt vaikeammaksi ja myös vaarallisemmaksi. Kansainvälistä solidaarisuutta sekä tukea ihmisoikeustyölle todella tarvitaan tällä hetkellä.

*************

Keräsimme suomalaisten kansalaisjärjestöjen allekirjoituksia onnittelukirjeeseemme Tunisian Ihmisoikeusliitolle (pdf): Onnittelukirje Nobelin rauhanpalkinnosta (12.11.2015)