Mina Mojtahedi asiantuntijaksi Ihmisoikeudet haltuun urheilussa -hankkeeseen

Ihmisoikeudet haltuun urheilussa – hankkeemme pääsi kunnolla vauhtiin helmikuun alussa, kun Ihmisoikeusliiton asiantuntijana aloitti Mina Mojtahedi.

”Minulla on pitkä ura urheilijana ja olen toiminut erilaisissa urheilun luottamustehtävissä, kuten Paralympiakomitean puheenjohtajana. Tässä työssä pääsen edistämään niitä asioita, jotka ovat olleet aina keskeisiä minulle.”

Mojtahedi on väitellyt Illinoisin yliopistosta ja työskennellyt muun muassa Kynnys ry:ssä ja Punaisella Ristillä. Mojtahedi on voittanut useita mestaruuksia erityisesti pyörätuolikoripallossa ja hän oli mukana voittamassa MM-pronssia Suomen pyörätuolicurling-maajoukkueessa vuonna 2015.

Ihmisoikeudet haltuun urheilussa – hankkeen tavoitteena on lisätä urheilun toimijoiden tietoisuutta ihmisoikeuksista kokonaisuutena.

”Tietoisuutta lisätään urheilujärjestöille suunnatuilla koulutuksilla, erilaisilla tapahtumilla ja viestinnällä. Tarkoituksena on lisätä urheilujärjestöjen valmiuksia edistää ihmisoikeuksia omassa toiminnassaan”, Mojtahedi kertoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama pilottihanke toteutetaan yhteistyössä urheilukentän ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa, mukana ovat Olympiakomitea, SUEK, ja Paralympiakomitea, lajiliitoista muun muassa SUL ja Palloliitto sekä esimerkiksi Seta, Monaliiku ja muita kansalaisyhteiskunnan toimijoita.

Tervetuloa Mina!