Ihmisoikeusliiton lausunto Suomen YK:n yleismaailmallisesta ihmisoikeustarkastelusta (UPR)

Ihmisoikeusliitto teki lausunnon YK:n ihmisoikeusneuvoston alaiselle UPR-työryhmälle. YK:n yleismaailmallisessa ihmisoikeustarkastelussa (Universal Periodic Review) vertaisarvioidaan kaikkien YK:n jäsenmaiden ihmisoikeustilannetta viiden vuoden välein. Suomen vuonna 2017 alkanut UPR-kierros jatkuu vuoteen 2021 saakka.

Suomi sai vuonna 2017 tapahtuneessa UPR-käsittelyssä 153 suositusta. Syksyllä 2019 Suomen valtio teki vapaaehtoisen välikausiraportin, jossa selostettiin suositusten toimeenpanosta. Kyseisen välikausiraportin pohjalta Ihmisoikeusliitto laati lausunnon kansalaisyhteiskunnan näkökulmasta.

UPR-työryhmän jäseninä olevat valtiot antoivat yksityiskohtaisia suosituksia eri aiheista. Ihmisoikeusliiton lausunnossa keskitytään järjestön työn kannalta keskeisten suositusten kommentoimiseen. Taustoituksena Ihmisoikeusliitto mainitsi lausunnon alussa olevansa tyytyväinen uuden hallitusohjelman ihmisoikeusmyönteisyydestä, mutta on samaan aikaan huolissaan resurssien riittävyydestä. Edellisten hallitusten ihmisoikeuksia heikentäneiden lakimuutosten ja budjettileikkausten jälkeen on tehtävä vielä enemmän työtä ihmisoikeuksien puolesta. Näitä seikkoja tulee pitää mielessä, kun arvioidaan Suomen ihmisoikeustilannetta.

Ihmisoikeusliiton lausunnossa kommentoitiin UPR-suosituksia näistä aiheista:

• Saamelaisten oikeuksien turvaaminen
  • Pakkoavioliiton kriminalisointi ja mitätöinti
  • Ihmisoikeuskeskuksen taloudellisten resurssien pienuus laajaan tehtäväalueeseen suhteutettuna
  • Syrjinnän uhreilla täytyy olla nykyistä kattavammat oikeussuojakeinot
  • Seuraavan perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelman tulee olla edeltäjiään kunniahimoisempi
  • Ihmisoikeuskoulutusten vakiinnuttaminen eri ammattiryhmien koulutusohjelmissa
  • Viharikoksiin ja etniseen profilointiin puututtava pitkäjänteisesti
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työoikeudet turvattava
  • Romanien syrjintään tulee puuttua
  • Transsukupuolisten henkilöiden ja intersukupuolisten lasten oikeuksia tulee kunnioittaa