Lausunto Suomen YK:n yleismaailmallisesta ihmisoikeustarkastelusta (UPR)

Suomen ihmisoikeustilanne on tänä vuonna arvioitavana YK:n yleismaailmallisessa määräaikaistarkastelussa (Universal Periodic Review, UPR). Ihmisoikeusliitto antoi YK:lle lausunnon Suomen ihmisoikeustilanteesta yhdessä ihmisoikeusjärjestöjen kansainvälisen kattojärjestön FIDH:in kanssa.

UPR on valtioiden välinen vertaisarvioinnin mekanismi, jossa kaikkien YK:n jäsenmaiden ihmisoikeustilannetta tarkastellaan kokonaisuudessaan noin viiden vuoden välein. Valtion oman raportin lisäksi tarkastelu perustuu YK-järjestöjen ja kansalaisyhteiskunnan lausuntoihin sekä suulliseen kuulemiseen. Näiden pohjalta muut valtiot esittävät suosituksia tarkasteltavalle maalle.

Suomen ihmisoikeustilannetta tarkastellaan YK:ssa marraskuussa 2022. Viimeksi Suomen tilanne oli käsittelyssä vuonna 2017. Tällöin Suomi sai 153 suositusta, joista monet oli nostettu esiin myös Ihmisoikeusliiton ja FIDH:in lausunnossa.

Tämänkertaisessa lausunnossaan Ihmisoikeusliitto ja FIDH keskittyvät kommentoimaan ihmisoikeusteemoja, jotka ovat Ihmisoikeusliiton työn kannalta keskeisimpiä. Lausunnossa kommentoidaan sekä edellisen kierroksen suositusten toimeenpanoa että nostetaan esiin muita ongelmia Suomen ihmisoikeustilanteessa.

Ihmisoikeusliiton lausunto antaa tunnustusta nykyisen hallitusohjelman ihmisoikeusmyönteisyydestä, mutta toteaa, että huomattava osa ponnistuksista on mennyt edellisten hallitusten ihmisoikeuksia heikentäneiden lakimuutosten ja budjettileikkausten korjaamiseen. Resurssointi on edelleen puutteellista.

Ihmisoikeusliiton ja FIDH:in lausunnossa nostetaan esiin ajankohtaisia ihmisoikeusongelmia ja esitetään UPR-suosituksia liittyen

• ihmisoikeusvalvontaelinten suositusten ja niiden toimeenpanon puutteelliseen seurantaan
• ihmisoikeuksien toimeenpanon riittämättömiin resursseihin
• ihmisoikeusanalyysin heikkouteen lainsäädännössä