Ihmisoikeusliiton lausunto YK:n rotusyrjinnän vastaiselle komitealle

Ihmisoikeusliitto lausui YK:n rotusyrjinnän vastaiselle komitealle, joka valvoo YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen noudattamista. Ihmisoikeusliitto vaatii muuan muassa poliiseille systemaattista ihmisoikeuskoulutusta.

Suomi tulee olemaan komitean kuultavana huhtikuun lopussa 2017 siitä, miten se on rotusyrjinnän poistamista koskevaa sopimusta toimeenpannut. Ihmisoikeusliitto nostaa lausunnossaan esille muun muassa seuraavat asiat:

• Poliisit tarvitsevat systemaattista koulutusta ihmisoikeuksista mukaan lukien syrjintä ja viharikokset.
  • Saamelaisia on kuultava ennen kuin heihin vaikuttavia päätöksiä tehdään. Suomen on ratifoitava alkuperäiskansojen oikeuksia koskeva ILO169-sopimus.
  • Suomen on laadittava toinen kansallinen romanipoliittinen ohjelma fokuksena ihmisoikeudet.
  • Valtion on huolehdittava velvollisuuksistaan ja turvattava oikeus terveydenhuoltoon myös paperittomille.
  • Rasistista syrjintää lietsovien järjestöjen kieltämiseen tarvitaan uusia säädöksiä.

Lue koko Ihmisoikeusliiton lausunto (pdf): Submission to the Committee on the Elimination of Racial Discrimination (31.3.2017)