Ihmisoikeusliiton ja Euroopan neuvoston yhteistyössä järjestämä seminaari Vihapuhe – mitä se on ja kuinka siihen puututaan? keräsi paljon huomiota ja keskustelu oli vilkasta niin salissa kuin somessakin. Twitter-analytiikan mukaan seminaarista twiitattiin yhteensä lähes 700 kertaa ja kokonaistavoittavuus kyseisen kanavan kautta oli lähes 280 000 ihmistä.

Seminaari streamattiin suorana nettiin. Koko videotallenne alla. Puhujien ja osioiden tarkka järjestys selviää parhaiten ohjelmasta.

Seminaarin ensimmäinen osio:

9.00 Seminaarin avaus (englanniksi)
9.15 Vihapuhe? Viharikos? Ihmisoikeudet?
10.00 Kokijoiden kertomaa

Seminaarin toinen osio:

12.30 Vihapuheeseen puuttuminen
13.30 Vihapuhe mediassa ja median kautta

Seminaarin kolmas osio:

15.00 Puolueet ja poliitikot
16.00 Seminaarin lopetus

Koostimme muutaman puhujien suosituimmista sitaateista yhteen kuvagalleriaan. Lisää kuvia Ihmisoikeusliiton Facebook-sivuilla. Katso kuva-albumi täältä.

Seminaarin twiitit löytyvät vielä Twitteristä tunnuksilla #vihapuhe2016 sekä #hatespeech2016

Alla lisätietoja suomeksi ja englanniksi viime kuun seminaaristamme.

Vihapuhe_tapahtumakuva

International seminar: Hate speech – What is it and how is it tackled?

Kansainvälinen seminaari: Vihapuhe – Mitä se on ja kuinka siihen puututaan?

When: Tuesday 29th November 2016 at 8.30–16.15

Where: Metsätalo, University of Helsinki, Lecture room 1, Unioninkatu 40, Helsinki

Suomeksi alhaalla!

What is hate speech and who is targeted by it? What is the difference between a hate crime and hate speech? What kind of hate speech is punishable by law? What is the responsibility of authorities – and do authorities have adequate measures and the will to tackle hate speech? What about the role of media or the responsibility of politicians?

Ihmisoikeusliitto (Finnish League for Human Rights), the Council of Europe and ECRI European Commission against Racism and Intolerance are organizing an international seminar on hate speech in cooperation with the Human Rights Centre (Ihmisoikeuskeskus) and the Ministry for Foreign Affairs in Finland.

The seminar will bring together experts in the field, authorities, politicians, policy makers and representatives from the media as well as people representing different groups targeted by hate speech. The aim is to look at the phenomenon through national and international legislation and from a human rights perspective.

We will talk about the ways in which hate speech manifests itself in everyday life and the measures that can be taken to combat and prevent it. Good practices from Finland and Sweden will also be shared in the seminar.

The seminar will be mainly in English but simultaneous interpretation will be available in Finnish, Swedish and Finnish Sign Language. The seminar is free of charge and open for everyone interested in the topic. Students can inquire about the possibility of earning study credits at their university. Coffee in the morning and afternoon as well as a light lunch are included in the seminar.

Registration for the seminar is closed. Please note that registration is mandatory for participation.

Please follow this web page for the most up-to-date information.

See the program here.

Information on accessibility can be found here.

Event in Facebook.

Watch a live stream of the seminar here.

Welcome!

Any inquiries:

Eerika Salminen, eerika.salminen@ihmisoikeusliitto.fi, p. + 358 44 740 4932

Seminaari: Vihapuhe – Mitä se on ja kuinka siihen puututaan?

Milloin: tiistaina 29.11.2016 klo 8.30-16.15

Missä: Metsätalo, Helsingin yliopisto, Sali 1, Unioninkatu 40, Helsinki

Mitä vihapuhe on ja keihin se kohdistuu? Mitä eroa on viharikoksella ja vihapuheella? Millainen vihapuhe on rangaistavaa? Mitkä ovat viranomaisten velvollisuudet ja onko viranomaisilla riittävät keinot ja tahtoa puuttua vihapuheeseen? Entä median rooli ja poliitikkojen vastuu?

Ihmisoikeusliitto, Euroopan neuvosto ja Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastainen komissio (ECRI) järjestävät yhteistyössä Ihmisoikeuskeskuksen ja ulkoasiainministeriön kanssa kansainvälisen seminaarin vihapuheesta tiistaina 29.11. klo 8.30-16.15. Seminaari pidetään Helsingin yliopiston Metsätalossa, salissa 1 (Unioninkatu 40, Helsinki).

Seminaarissa puhuvat ja keskustelevat alan asiantuntijat, viranomaiset, poliitikot, päätöksentekijät, median edustajat sekä vihapuheen kokijat. Tarkoituksena on tarkastella vihapuhetta kansainvälisen ja kansallisen lainsäädännön kautta ihmisoikeusnäkökulmasta.

Puhumme siitä, miten vihapuhe ilmenee arjessa ja keinoista, joilla vihapuhetta voi ehkäistä ja joilla siihen voi puuttua. Seminaarissa jaetaan myös hyviä käytäntöjä Suomesta ja Ruotsista.

Seminaarin pääkieli on englanti, mutta simultaanitulkkaus järjestetään suomeksi, viittomakielellä sekä tarvittaessa ruotsiksi. Seminaari on ilmainen ja avoin kaikille kiinnostuneille. Opiskelijat voivat tiedustella mahdollisesta hyväksiluvusta omasta yliopistostaan. Seminaaripäivään sisältyy kahvitukset aamulla ja iltapäivällä sekä kevyt lounas.

Ilmoittautuminen on nyt suljettu. Rekisteröitymistä vaaditaan seminaarin kaikilta osallistujilta.

Seuraa tätä sivua saadaksesi uusimmat tiedot!

Tutustu seminaarin ohjelmaan tästä.

Tapahtuman esteettömyystietoihin tästä.

Tapahtuma Facebookissa.

Seuraa seminaaria livenä täältä.

Tervetuloa!

Lisätietoja: