YK:n vammaisten oikeuksien sopimus vihdoin voimaan Suomessa

Suomi on kymmenen vuoden odottelun jälkeen ratifioinut vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen. Sopimus astuu voimaan 10. kesäkuuta. Samana päivänä kello 10 tapahtumaa juhlitaan Helsingin keskustassa Pikkuparlamentin edessä. Ohjelman puheenvuoroissa tuodaan julki sopimuksen merkitystä vammaisille ihmisille ja valotetaan sen ihmisoikeusperustaa. Tervehdyksensä esittävät mm. eduskunnan puhemies Maria Lohela, Kalle Könkkölä, Kynnys ja Vammaisfoorumi, Merja Heikkonen, valtakunnallinen vammaisneuvosto ja Kirsi Pimiä, yhdenvertaisuusvaltuutettu.

Puheita ryydittävät musiikki- ja tanssiesitykset. Mukana ovat jazz-virtuoosi Kalle Salonen ja performanssitaiteilija Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen.

Juhla jatkuu Musiikkitalon lämpiössä klo 11.15. Puhumassa on kansanedustaja Erkki Tuomioja.

YK hyväksyi yleiskokouksessaan vuonna 2006 vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen (Convention on the Rights of Persons with Disabilities, CRPD).  Se kieltää kaikenlaisen vammaisiin henkilöihin kohdistuvan syrjinnän, korostaa vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta ja edellyttää vammaisten ihmisten ja heidän järjestöjensä mukana olemista kaikessa päätöksenteossa.

Vammaisella ihmisellä on oikeus määrätä itse omasta elämästään. Fyysisen ympäristön tulee olla esteetön ja tiedon saavutettavissa. Sopimuksen lähtökohtia ovat myös ihmisten välinen tasa-arvo, erilaisuuden kunnioittaminen, vammaisten henkilöiden hyväksyminen osana ihmisten moninaisuutta sekä vammaisten lasten oikeuksien kunnioittaminen.

Vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus on yksi YK:n kuudestatoista ihmisoikeussopimuksesta. Suomi allekirjoitti sopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan vuonna 2007 ja talletti ratifioimiskirjansa YK:hon 11.5.2016.

Tapahtuman järjestävät: Ihmisoikeusliitto, Invalidiliitto, Kehitysvammaliitto, Kuurojen liitto, Kynnys, Näkövammaisten liitto, Vammaisfoorumi sekä Ihmisoikeuskeskus, valtakunnallinen vammaisneuvosto ja yhdenvertaisuusvaltuutettu.