Tyttöjen sukuelinten silpomisen ja sen valmistelun rangaistavuus

Ihmisoikeusliitto lausui tyttöjen sukuelinten silpomisen rangaistavuudesta oikeusministeriölle.

Hallituksen esitys tyttöjen sukuelinten silpomisen selkeämmäksi rangaistavuudeksi on hyvin tervetullut ja tärkeä muutos nykytilaan. Toteutuessaan esitys vahvistaa merkittävästi silpomisen läpikäyneiden oikeuksia ja tehostaa tekijöiden rikosvastuun toteutumista.

Nyt ehdotettu vahva säännös toteuttaa Suomen kansainväliset silpomista koskevat lainsäädäntövelvoitteet paitsi Istanbulin sopimuksen, myös vastikään hyväksytyn naisiin kohdistuvan väkivallan torjumista koskevan EU-direktiivin osalta.

Ihmisoikeusliitto pitää luonnosta hallituksen esitykseksi tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen rangaistavuudesta erinomaisena eikä ehdota siihen muutoksia.

Lainsäädännön lisäksi tulee panostaa entistä vahvemmin silpomisen torjumiseen ja sen läpikäyneiden palveluihin.

Lue lausuntomme tyttöjen sukuelinten silpomisen rangaistavuudesta kokonaisuudessaan.