Hyppää sisältöön

Suomessakin pitää varautua oikeusvaltiota ja tuomioistuinten riippumattomuutta horjuttaviin poliittisiin voimiin 

Riittääkö oikeusvaltion takeeksi pitkän ajan kuluessa kehittynyt poliittis-oikeudellinen kulttuuri, jossa kunnioitetaan demokratiaa, ihmisoikeuksia ja oikeusvaltioperiaatetta? Miten oikeusvaltiota horjuttaviin poliittisiin voimiin tulee varautua? 

Euroopan neuvoston alainen Venetsian toimikunta korosti vuonna 2016 Oikeusvaltion tarkistuslistassaan, että vakaa poliittis-oikeudellisen kulttuuri on tärkeä oikeusvaltion toteutumisen kannalta. Toimikunnan mukaan oikeusvaltion varmistaminen ei perustu pelkästään oikeudellisiin tekijöihin kuten perustuslakiin ja muuhun lainsäädäntöön.  

Oikeusvaltio voi menestyä vain sellaisessa maassa, jonka asukkaat tuntevat olevansa yhdessä vastuussa oikeusvaltion toteuttamisesta ja omaksuvat sen erottamattomaksi osaksi oikeudellista, poliittista ja sosiaalista kulttuuriaan.  

Venetsian toimikunta on antanut lausuntoja jäsenvaltioilleen esimerkiksi niiden tuomioistuimia koskevista perustuslaki- ja lainsäädäntöuudistuksista. Kunkin maan poliittis-oikeudellisen kulttuurin tila sekä tavat ja käytännöt ovat vaikuttaneet siihen, miten täsmällisesti toimikunta on edellyttänyt tuomioistuinten riippumattomuuden tai muiden oikeusvaltion ydintekijöiden turvaamista perustuslaissa tai muualla lainsäädännössä.  

Alankomaiden käänteentekevä lausunto 

Venetsian toimikunta antoi lokakuussa 2023 lausunnon Alankomaiden tuomioistuinlaista. Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen seurantakomitean pyysi toimikuntaa lausumaan erityisesti tuomioistuinten riippumattomuuden oikeudellisista suojakeinoista suhteessa toimeenpanovaltaan. 

Lausunnossaan toimikunta totesi, että Alankomaiden tuomioistuinjärjestelmä rakentuu yhtäältä perustuslain ja muun lainsäädännön säännöksiin ja toisaalta poliittiseen kulttuuriin ja käytäntöön sekä muihin epämuodollisiin takeisiin. Toimikunta katsoi, että tällaiset epämuodolliset takeet ovat ratkaisevan tärkeitä oikeusvaltiolle, ja että niitä tulisi pyrkiä luomaan kaikissa valtioissa oikeusvaltion tukemiseksi. 

Vastapainoksi toimikunta kuitenkin korosti, etteivät oikeus- ja poliittiseen kulttuuriin syvällekään juurtuneet epämuodolliset normit ja käytännöt voi korvata tuomioistuinten riippumattomuuden perustuslaillisia ja muita oikeudellisia takeita. Toimikunta suosittelikin tuomioistuinten riippumattomuuden turvaamista aiempaa enemmän lainsäädännöllisin ratkaisuin. Tässä suhteessa toimikunnan lausunto edustaa linjanmuutosta, koska aiemmin toimikunta ei ollut korostanut näin painokkaasti perustuslaillisten ja muiden oikeudellisten takeiden merkitystä. 

Politiikan polarisoituessa epämuodolliset normit eivät toimikunnan mukaan pysty suojaamaan riippumattomia tuomioistuimia, jos poliittiset voimat päättävät käyttää lainsäädäntöä ja perustuslakia omien tavoitteidensa ajamiseen. Tämän ovat muiden maiden kokemukset osoittaneet. 

Toimikunnan mukaan oikeudelliset takeet suojaavat ennen muuta ennaltaehkäisevästi oikeuslaitoksen riippumattomuutta tilanteessa, jossa Alankomaiden poliittinen, yhteiskunnallinen ja oikeudellinen kulttuuri muuttuisi.  

Suomessa tuomioistuinten toiminta on suhteellisen helposti peukaloitavissa 

Venetsian toimikunnan lausunnosta Alankomaille on syytä ottaa opiksi myös Suomessa.  

Perustuslaissamme on säädetty vain huomattavan niukasti ja yleispiirteisesti tuomioistuinten ja yksittäisten tuomarien riippumattomuuden takeista. Lopputuloksena on, että perustuslaki jättää hallituksille ja eduskuntaenemmistölle mahdollisuuden peukaloida tuomioistuinten toimintaa suhteellisen helposti.  

Suomessa pitää ylipäätään varautua tilanteeseen, jossa vaaleissa vallankahvaan päässeet hyökkäisivät tuomioistuinten riippumattomuutta ja muita Venetsian toimikunnan määrittelemiä oikeusvaltion ydintekijöitä vastaan.  

Oikeusvaltion ydintekijöiden toteutumista pitäisi arvioida enemmän 

Venetsian toimikunnan mukaan oikeusvaltion ydintekijöitä ovat:  

  • laillisuus, mukaan lukien läpinäkyvä 
  • uskottava ja demokraattinen lainsäädäntöprosessi 
  • oikeusvarmuus 
  • mielivallan kielto 
  • pääsy riippumattomaan ja puolueettomaan tuomioistuimeen, mukaan lukien hallintopäätösten oikeudellinen kontrolli 
  • ihmisoikeuksien kunnioittaminen 
  • syrjintäkielto ja yhdenvertaisuus lain edessä. 

Oikeusvaltion ydintekijät havainnollistavat hyvin, että oikeusvaltio, ihmisoikeudet ja demokratia liittyvät kiinteästi toisiinsa: Oikeusvaltio voi toteutua täysimittaisesti vain sellaisessa ympäristössä, jossa ihmisoikeuksia suojellaan, ja jossa ihmiset voivat osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Vastaavasti vahva oikeusvaltiojärjestelmä on välttämätön demokratian ja ihmisoikeuksien toteutumiselle. 

Oikeusministeriön asettama Oikeuslaitoksen riippumattomuuden perustuslailliset takeet -työryhmä selvittää ja arvioi parhaillaan, turvaako nykyinen perustuslaki ja tuomioistuinlaitoksen riippumattomuutta koskeva muu lainsäädäntö tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden. Työryhmän työtä on kaivattu, mutta vastaavaa arviointia tarvittaisiin myös oikeusvaltion ydintekijöistä. 

Tuomas Ojanen 
professori, Helsingin yliopisto
Venetsian toimikunnan jäsen ja Euroopan unionin perusoikeusviraston hallintoneuvoston jäsen 
Ihmisoikeusliiton puheenjohtaja 2006–2010

Kirjoitus on osa Ihmisoikeusliiton Oikeusvaltio NYT! -kirjoitussarjaa ja -hanketta, joka on saanut tukea ulkoministeriön Eurooppa-tiedotukselta ja KOT-säätiöltä.

Sinäkin voit suojella oikeusvaltiota!

Sinun avullasi me voimme entistä voimakkaammin vaikuttaa siihen, että Suomi on nyt ja tulevaisuudessa oikeusvaltio, jonka ytimessä ovat ihmisoikeudet. >> Lahjoita työllemme!

Ihmisoikeuksien puolustajia tarvitaan nyt!

Liity tukijaksi

Jaa tämä artikkeli somessa

Tue ihmisoikeustyötä

Lahjoita

Vaikuta ihmisoikeuksien puolesta ja tue työtämme. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

Tee lahjoitus