Oikeusvaltiota voi puolustaa äänestämällä eurovaaleissa

Oikeusvaltio, demokratia ja ihmisoikeudet ovat EU:n kivijalka. Oikeusvaltioperiaatteen kunnioittaminen on unionin perusarvo ja sen jäsenyyden keskeinen ehto.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla 29.5.2024.

Useissa maailman maissa oikeusvaltioperiaate on kuitenkin heikentymässä (World Justice Project, Rule of Law Index 2023). EU-maissakin oikeusvaltioperiaatteeseen on kohdistunut loukkauksia esimerkiksi Unkarissa, Puolassa ja Kreikassa.

Kansainvälisistä toimijoista EU:lla on parhaat keinot edistää oikeusvaltiollisuutta. EU voi muun muassa kohdistaa taloudellisia sanktioita sellaisiin jäsenmaihin, jotka rikkovat oikeusvaltioperiaatetta. Oikeusvaltion mureneminen on suorassa yhteydessä ihmisoikeuksien toteutumiseen. Esimerkiksi oikeusvaltioperiaatteen vastainen tuomioistuinlaitoksen politisoituminen Puolassa johti naisten aborttioikeuden heikentymiseen. EU on puuttunut myös Unkarin heikentyneeseen oikeusvaltiokehitykseen.

Kansalaisjärjestöjen toimintavapaus ja median vapaus ovat olennainen osa demokratiaa ja oikeusvaltiota. Jos median ja kansalaisyhteiskunnan tila kapenee, tulee myös ihmisoikeuksien puolustamisesta ja edistämisestä vaikeampaa.

Suomessakin järjestöt, toimittajat ja jopa laillisuusvalvojat ovat joutuneet hyökkäysten kohteiksi poliitikkojen puheenvuoroissa ja sosiaalisessa mediassa. Viime aikoina valvovat viranomaiset ovat puuttuneet myös lainvalmistelun avoimuuden ja sääntelyvaikutusten arvioinnin puutteisiin.

EU:n jäsenenä Suomi on sitoutunut edistämään ja suojelemaan ihmisoikeuksia, demokratiaa ja oikeusvaltioperiaatetta maailmanlaajuisesti. EU-lainsäädännöllä on merkittävästi vahvistettu perus- ja ihmisoikeuksia koskevaa sääntelyä myös Suomessa. Siksi EU-vaalit ovat myös tärkeät ihmisoikeusvaalit. Keskeinen tapa vahvistaa oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia ja demokratiaa on äänestää tulevissa europarlamenttivaaleissa.

Panu Mäenpää, johtokunnan puheenjohtaja, Ihmisoikeusliitto

Martta October, vaikuttamistyön johtaja, Ihmisoikeusliitto

Ole sinäkin ihmisoikeuksien ja oikeusvaltion puolella!

Nyt jos koskaan tarvitaan ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltion puolustajia. Vahva oikeusvaltio on jokaisen turva ja työtä sen eteen on tehtävä joka päivä. Kyse on meidän jokaisen, sinun ja minun, ihmisoikeuksista. Tule mukaan ihmisoikeuspuolustajien kasvavaan joukkoon ryhtymällä Ihmisoikeusliiton tukijaksi jo tänään! Liity mukaan täältä. Kiitos, että olet ihmisoikeuksien puolella!