Näin vaikutimme ihmisoikeuksien puolesta 2022

Vuosi 2022 alkoi ihmisoikeuksien kannalta Euroopassa murheellisesti. Venäjän laajamittainen hyökkäys Ukrainaan aiheutti valtavan humanitaarisen kriisin ja pakolaisuuden. Meidän ajatuksissamme olivat sotarikoksia Ukrainassa tutkivat ihmisoikeuskollegamme sekä diktaattorien vainoamat ihmisoikeuspuolustajat Venäjällä ja Valko-Venäjällä.

Kansainvälistä ihmisoikeusjärjestelmää kyseenalaistetaan ympäri maailmaa eikä Suomi ole irrallaan tästä kehityksestä. Ihmisoikeustyön merkitys kasvoi entisestään.

Ihmisoikeusliiton sitkeä työ ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta jatkui vuonna 2022 vaikuttavana.

• Ihmisoikeusliitolla oli tärkeä vaikutus siinä, että eduskunta hyväksyi aiempaa vahvemman yhdenvertaisuuslain.
  • Teimme hartiavoimin työtä myös saamelaiskäräjälain ja translain uudistamiseksi.
  • Raivasimme muutosta myös Suomen urheiluun – piirun verran ihmisoikeuksien suuntaan. #ÄläRikoUrheilua-tunnistetta käytetään jo yleisesti, kun ihmiset nostavat esiin ihmisoikeusongelmia urheilussa.

Työtämme tukivat julkisten rahoittajien lisäksi lukuisat vapaaehtoiset, yli tuhatpäinen jäsenistö, kannatusjäsenet ja lahjoittajat. Kiitos! Ihmisoikeustyö tarvitsee kaltaisianne tukijoita myös jatkossa.

Vuosikertomus 2022
Tutustu Ihmisoikeusliiton vuosikertomukseen 2022 (pdf).

Punaiseen puseroon ja rengaskorviksiin pukeutunut Kaari Mattila seisoo vihreäsävyisen seinän edessä ja katsoo kameraan.

Kaari Mattila, pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto

Ihmisoikeustyö tarvitsee tukijoita!

Liity mukaan ihmisoikeuksien puolustajien joukkoon. Tutustu eri tapoihin tukea työtämme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta: Osallistu ja tue ihmisoikeustyötä >>