Hallitusohjelma herättää toivoa ihmisoikeuksien edistymisestä

Ihmisoikeusliitto iloitsee siitä, että uusi hallitusohjelma sisältää vahvasti perus- ja ihmisoikeudet ja niiden edistämisen. Ihmisoikeusliiton vuosien työ ja monet useiden hallituskausien aikana ajamat tavoitteet näkyvät nyt hallitusohjelmassa.

Tässä keskeisimpiä ihmisoikeuksiin liittyviä havaintojamme, jotka kokosimme Twitter-ketjuksi. Jaamme ne nyt myös täällä:

1. Hienoa, että ihmisoikeuksien järjestelmälliseen edistämiseen panostetaan: hallitusohjelmassa on mukana muun muassa kolmas perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelma, lainvalmistelijoiden osaamisen vahvistaminen perus- ja ihmisoikeuksissa sekä perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arviointi.

2. Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten toimeenpanoa ja valvontaa edistetään ja vahvistetaan. Myös oikeusvaltiota vahvistavia toimia löytyy ohjelmasta useita.

3. Vaikuttamistyömme voitto! Pitkäjänteinen ja sitkeä työmme taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien eteen kantaa nyt hedelmää: hallitus korottaa perusturvaa ja tekee indeksikorotukset osana köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämistä.

4. Olemme jo pitkään vaatineet tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaisen kansallisen työn vahvistamista. Nyt hallitusohjelma lupaa resurssit sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön.

5. Yksi tavoitteistamme on ollut pakkoavioliittojen kriminalisointi. Hallitusohjelma lupaa kriminalisoinnin selvittämistä ja myös pakkoavioliiton mitätöinti on tulossa mahdolliseksi.

6. Hallitusohjelman mukaan laaditaan naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma ja muun muassa lisätään uhrien tukipalveluja sekä turvakotien paikkamäärää ja resursointia Euroopan neuvoston edellyttämälle tasolle. Tämä on merkittävä lupaus, koska nykyinen taso on yhä riittämätön.

7. Uusi avaus hallitusohjelmassa: Suomen perustetaan itsenäinen ja riippumaton naisiin kohdistuvan väkivallan raportoijan tehtävä sekä huolehditaan Istanbulin sopimuksen toimeenpanosta.

8. Tätäkin olemme vuosia vaatineet: saamelaisten kielellisiä ja kulttuurisia oikeuksia edistetään ja ILO169-sopimuksen ratifioinnin edellytyksiä selvitetään. Selvittelyn tasolta tulisi kuitenkin jo siirtyä käytäntöön eli ratifioida ILO169-sopimus.

9. Olemme pitäneet esillä myös saamelaisten oikeutta omakielisiin ja –kulttuurisiin palveluihin. Hienoa, että hallitusohjelmassa todetaan: sote-palveluissa vahvistetaan kielellisten oikeuksien toteutumista (erityisesti ruotsi, saamen kielet, viittomakieli).

10. Hallitus käynnistää kuuroihin kohdistuneiden oikeusloukkausten sovintoprosessin. Mahtavaa! Nostimme historian vääryydet esiin yhdessä Kuurojen liiton kanssa yli vuosi sitten, mikä käynnisti tärkeän prosessin ja nyt valtio ryhtyy toimiin.

11. Häpeäpilkku: Vaikka hallitusohjelman mukaan translaki uudistetaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen, se silti unohtaa täysin translasten ja -nuorten itsemääräämisoikeuden. Toivottavasti asia muuttuu asiantuntijavalmistelussa. Vaikutamme yhdessä Trasekin ja Setan kanssa!

12. Tällä hallitusohjelmalla naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon on mahdollisuus mennä eteenpäin. Toivottavasti laaja-alainen tasa-arvo-ohjelma sisältää myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet ja moniperustaisen syrjinnän.

13. Olemme vuosien ajan vaatineet ulkomaisille luonnonmarjanpoimijoille työoikeuksia. Nyt hallitusohjelma linjaa, että ulkomaisten ei-työsuhteisten kausityöntekijöiden asema turvataan lainsäädännöllä, marjanpoimijat on erikseen mainittu. Tämä tuntuu todella hienolta!

14. Hallitus lupaa rasismin ja syrjinnän vastaisen toimintaohjelman. Hyvä! Ohjelmassa on huomioitava laajasti eri syrjintäperusteet, moniperusteinen syrjintä sekä rakenteellinen rasismi ja syrjintä kaikilla elämänalueilla.

15. Hallitus aikoo korjata useita turvapaikanhakijoiden oikeuksiin tehtyjä heikennyksiä muun muassa perheenyhdistämisen osalta sekä parantaa oikeusturvaa. Myös paperittomien oikeus välttämättömään hoitoon turvataan.

16. Vammaisten ihmisten oikeuksiin liittyen löytyy monta hyvää kirjausta, esimerkiksi esteettömyyden lisääminen ja sote-palveluissa itsemäärämisoikeuden vahvistaminen. Kansalaisyhteiskunnalla riittää näissä toki paljon vahdittavaa.

17. Kaiken kaikkiaan monia hyviä lupauksia ihmisoikeuksien toteutumiseksi ja edistämiseksi. Aiomme vahtia, että lupaukset pidetään, ja että niiden toteutumiseksi vaadittavat resurssit varataan valtion budjettiin.

Ryhdy ihmisoikeuspuolustajaksi, sillä ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Tutustu Ihmisoikeusliiton jäsenyyteen ja liity jo tänään!

Liity jäseneksi!