FreeViasna! Vaadimme valkovenäläisten ihmisoikeuspuolustajien vapauttamista

Ihmisoikeusliitto järjesti jo kolmantena vuonna peräkkäin mielenilmauksen vangittujen ihmisoikeuspuolustajien tueksi Valko-Venäjän suurlähetystön edustalla Helsingissä 16.9.2024.

Vangittujen joukossa on viisi kollegaamme ihmisoikeusjärjestö Viasnasta: Ales Bialiatski, Andrei Chapiuk, Marfa Rabkova, Uladzimir Labkovich ja Valiantsin Stefanovic. Ales Bialiatskille myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2022.

Heidät on tuomittu pitkiin vankeusrangaistuksiin vain siksi, että he puolustavat ihmisoikeuksia diktatuuria vastaan. Viasna ja Ihmisoikeusliitto ovat molemmat kansainvälisen ihmisoikeusjärjestöjen kattojärjestön FIDH:n jäseniä.

”Suomessa ei ehkä tunneta tai ymmärretä tarpeeksi sitä, millainen rooli näillä käsittämättömän rohkeilla ja periksiantamattomilla viasnalaisilla ja muilla maan ihmisoikeuspuolustajilla on. He eivät puolusta ihmisoikeuksia vain omassa maassaan, vaan koko vapaan ja demokraattisen Euroopan puolesta”, sanoi Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila puheenvuorossaan mielenilmauksessa.

Vaadimme Valko-Venäjän hallitusta vapauttamaan ihmisoikeuspuolustajat ja kaikki poliittiset vangit välittömästi. Jatkamme tämän vaatimuksen toistamista niin kauan kuin tarvitsee.

Kiitos paikalla olleet Ihmisoikeusliiton jäsenet ja tukijat sekä muut järjestöt: Amnestyn Suomen osasto, Toimittajat ilman rajoja ja Rauhanliitto.

Free Viasna!

Lue lisää Viasnan ja FreeViasnan sivuilta.