Ihmisoikeusliitolle myönnettiin tänään demokratiapalkinto

Oikeusministeriö luovutti tänään vuoden 2018 demokratiapalkinnon Ihmisoikeusliitolle. Ihmisoikeusliitto palkittiin perusteellisesta työstä Ihmisoikeudet.net-sivuston uudistamisessa. Tänä vuonna palkinnon teemana oli demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus. Ihmisoikeusliiton lisäksi palkittiin Naistoimittajat ry.

Ihmisoikeuskasvatukseen keskittyvä Ihmisoikeudet.net uudistettiin Ihmisoikeusliiton, opiskelijoiden ja opettajaryhmän yhteistyöllä.

Palkintoraati kiitti sivustoa siitä, että se tuo ihmisoikeuskasvatuksen osaksi koulujen arkea ja helpottaa opettajien työtä. Sivusto myös kannustaa järjestöjä ja oppilaitoksia yhteistyöhön, mikä on demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen kannalta tärkeää.

-Ihmisoikeuskasvatusta kouluissa tarvitaan, jotta voimme rakentaa yhdenvertaista ja kestävää maailmaa. Ihmisoikeudet.net -sivusto on saanut opettajilta kiitosta erityisesti valmiista materiaaleista ja harjoituksista, joita opettajan on helppo yhdessä oppilaiden kanssa toteuttaa, sanoo uudistuksen opettajaryhmässä mukana ollut Inka Kyllönen.

Ihmisoikeudet.net-sivuston uudistuksessa haluttiin koota ihmisoikeustietoa syvällisesti, mutta selkeästi ja ymmärrettävästi yhteen paikkaan.

– Ihmisoikeudet ovat olleet vuodesta 2016 lähtien sekä sisältöinä että tavoitteina valtakunnallisissa opetussuunnitelmien perusteissa. Opettajatkin ovat ison haasteen edessä. On hienoa, että opettajat ovat olleet tiivisti mukana kehittämässä sivustoa. Haluamme tukea opettajia siinä, miten ihmisoikeuksia voi oppitunneilla käsitellä, sanoo Rosa Puhakainen-Mattila, joka toimi Ihmisoikeusliitossa uudistuksen vetäjänä.

Ihmisoikeudet.net perustettiin usean järjestöjen yhteishankkeena vuonna 2003. Sivuston ylläpidosta on vastannut Ihmisoikeusliitto. Nyt palkitun uudistetun sivuston suunnittelussa yhteistyökumppanina on ollut Amnestyn Suomen osasto.

Ihmisoikeusliitto iloitsee siitä, että palkinto tekee näkyväksi järjestöjen pitkää työtä ihmisoikeuskasvatuksen lisäämiseksi koulujen opetuksessa. Valtioiden tehtävä on taata, että kaikki ihmiset tuntevat ihmisoikeudet. Silloin he voivat vaatia omia oikeuksiaan. Ihmisoikeusliitto suosittaa, että ihmisoikeudet sisällytetään systemaattisesti opettajakoulutukseen ja viranomaiset turvaavat kestävät resurssit ihmisoikeuskasvatukseen Suomessa.

Demokratiapalkinto jaettiin oikeusministeriön järjestämässä demokratiapäivässä Helsingin Kuntatalolla. Palkintoraatiin kuuluivat presidentti Tarja Halonen ja professori Arto Kallioniemi Helsingin yliopistosta.

Demokratiapalkinto on oikeusministeriön joka toinen vuosi jakama palkinto, jolla pyritään tekemään tunnetuksi suomalaista demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa. Palkintosumma on 10 000 euroa, joka jaetaan palkittujen kesken. Ihmisoikeusliitto käyttää 5000 euron palkintosumman ihmisoikeuskasvatustyöhön.