Allekirjoita vetoomus: Loppu kunniaan liittyvälle väkivallalle

Olemme avanneet vetoomuksen, jossa vaadimme loppua kunniaan liittyvälle väkivallalle. Allekirjoita vetoomus täällä >>

Kunniaan liittyvä väkivalta johtaa äärimmillään kuolemaan

Suomi on herännyt liian myöhään suojelemaan tyttöjä ja naisia kunniaan liittyvältä väkivallalta. Suomessa on tehty jo ainakin kaksi niin sanottua kunniamurhaa.

Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunnia. Väkivallan muotoja ovat esimerkiksi tiukka liikkumisen, ystäväpiirin tai pukeutumisen rajoittaminen, taloudellinen painostus, pakkoavioliitto ja fyysinen väkivalta. Niin sanottu kunniamurha on kunniaan liittyvän väkivallan äärimmäinen muoto.

Suomi on muita Pohjoismaita selvästi jäljessä

Kansainväliset velvoitteet edellyttävät, että Suomi tehostaa kunniaan liittyvän väkivallan torjumista ja suojelee sen uhreja. Suomi on kuitenkin kunniaan liittyvän väkivallan tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa muita Pohjoismaita selvästi jäljessä.

Muissa Pohjoismaissa kunniamurhista on langetettu tuomioita jo vuosia sitten. Myös ilmiön torjumiseen ja uhrien suojeluun sekä viranomaisten kouluttamiseen on panostettu vahvasti. Suomessa näin ei ole.

Olemme saaneet aikaan muutosta parempaan

Ihmisoikeusliitto on vaatinut kaikkien tyttöjen ja naisten oikeuksien toteutumista jo yli 20 vuoden ajan.

Työmme seurauksena pakkoavioliittojen sekä tyttöjen sukuelinten silpomisen vastainen lainsäädäntö on vahvistumassa Suomessa.

Meidän kauttamme noin 2 000 kunniaan liittyvää väkivaltaa kokenutta tai väkivallan riskissä olevaa henkilöä on saanut tietoa väkivallan eri muodoista ja itsemääräämisoikeudesta. Olemme antaneet myös ohjeita avun hakemiseen.

Työmme ansiosta Suomessa on nyt tuhansia viranomaisia ja muita eri alojen ammattilaisia, jotka osaavat paremmin tunnistaa kunniaan liittyvää väkivaltaa ja puuttua siihen.

Tarvitsemme jokaista puolustamaan tyttöjen ja naisten oikeuksia

Merkkejä paremmasta on ilmassa. Työtä tarvitaan kuitenkin edelleen, jotta jokainen tyttö ja nainen voi elää Suomessa turvassa ilman väkivaltaa tai sen uhkaa.

Tarvitsemme jokaista puolustamaan naisten ja tyttöjen oikeuksia! Nyt on aika tehdä väkivallasta loppu!