Yli 4600 ihmistä vaatii ihmisoikeuksia urheilun ytimeen – Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen urheiluministerille

Yhteensä 4608 ihmistä vaatii ihmisoikeuksia urheilun ytimeen. Kiitos jokaiselle Älä riko urheilua -vetoomuksen allekirjoittaneelle!

Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvistille 27. syyskuuta 2024.

Vetoomuksessa Ihmisoikeusliitto vaatii lisää tekoja seuraavien urheilun ihmisoikeuskysymysten ratkaisemiseksi Suomessa:

• Lapsen oikeudet on turvattava urheiluharrastuksessa ja urheilun tulee edistää lapsen hyvinvointia.
  • Seksuaaliseen häirintään, henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan sekä rasismiin on puututtava järjestelmällisesti urheilun jokaisella tasolla.
  • Sukupuolten tasa-arvon pitää toteutua ruohonjuuritasolta urheilujohtajiin.
  • Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen pitää olla tervetulleita urheiluun omana itsenään.
  • Vammaisilla ihmisillä on oltava mahdollisuus kilpailla ja harrastaa yhdenvertaisesti.
  • Urheilun arvokisojen järjestäminen ei saa johtaa ihmisoikeusloukkauksiin.

Tutustu vetoomuksen sisältöön ja Älä riko urheilua -työhön tarkemmin älärikourheilua.fi -sivulla.

Vetoomuksen urheilijakasvoina ja kirittäjinä toimivat jalkapalloilija Linda Sällström, koripalloilija Miro Little, pyörätuolikelaaja Amanda Kotaja ja koripalloilija Awak Kuier.

Lisätietoja vetoomuksesta:

Ihmisoikeuksien asiantuntija Samuel Bashmakov