Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen rangaistavuuden selkeyttäminen

Lausuimme eduskunnan lakivaliokunnalle tyttöjen sukuelinten silpomisen rangaistavuuden selkeyttämistä koskevasta hallituksen esityksestä.

Esitys nojautuu vahvasti Istanbulin sopimuksen ja kesällä hyväksytyn naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan torjumista koskevan EU-direktiivin velvoitteille. Toteutuessaan se vahvistaisi merkittävästi tyttöjen sukuelinten silpomisen läpikäyneiden oikeusturvaa ja tehostaisi tekijöiden rikosvastuun toteutumista.

Pidämme erityisen tärkeänä sitä, että ehdotettu säännös kattaisi kaikki tyttöjen sukuelinten silpomisen muodot. Rikosvastuun toteutumista puolestaan parantaisi merkittävästi se, että syyteoikeuden vanhentumisaika alkaisi vasta silpomisen läpikäyneen tultua täysi-ikäiseksi.

Lainsäädäntö ei kuitenkaan yksin riitä. Suomessa silpomisen vastaisessa työssä on panostettu pääosin ennaltaehkäisyyn. On kuitenkin tärkeää, että myös silpomisen jo läpikäyneiden tukitoimia ja palveluita kehitetään. Siihen Suomen valtiota velvoittaa myös edellä mainittu EU-direktiivi. On ensiarvoisen tärkeää, että tähän työhön ryhdytään viipymättä.

Lue lausuntomme kokonaisuudessaan tästä