Yhdenvertaisuussuunnittelu varhaiskasvatuksessa

Ihmisoikeusliitto lausui oikeusministeriölle 5.8.2024 yhdenvertaisuuslain muutoksesta, jolla poistettaisiin varhaiskasvatuksesta velvoite toimipaikkakohtaiseen yhdenvertaisuussuunnitteluun.

Ihmisoikeusliitto vastustaa ehdotettua muutosta. Esitys on Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja lapsen edun vastainen. Muutos heikentäisi pienten lasten yhdenvertaisuuden toteutumista varhaiskasvatuksen arjessa.

Yhdenvertaisuussuunnittelu on tehokas työkalu toiminnan kehittämiseen ja kriittiseen arviointiin. Toimipaikkakohtainen suunnittelu tekee yhdenvertaisuuden edistämisen varhaiskasvatuksessa konkreettiseksi ja systemaattiseksi, kun suunnittelu tapahtuu paikallisesti kussakin yksikössä.

Yhdenvertaisuuden edistäminen on julkisen vallan velvoite. Yhdenvertaisuuden edistämisen tulee olla pitkäjänteistä ja laaja-alaista. On valitettavaa, että yhdenvertaisuussuunnitteluvelvoitetta kavennetaan ennen kuin sitä on kunnolla ehditty soveltamaan varhaiskasvatuksessa.

Lue koko lausuntomme täältä (PDF).