Olemme viime viikkojen aikana lähettäneet sosiaalisen median välityksellä sekä postitse terveisiä hallitusneuvottelijoille. Alla näet vielä kaikki terveisemme. Niissä näkyy huoli siitä, etteivät kaikkien ihmisten oikeudet toteudu Suomessa. Osa räikeistä loukkauksista, kuten transihmisten sterilointipakko, koskee pientä ihmisryhmää. Toisaalta tulevalla hallituskaudella päätetään sote-uudistuksesta, jolla on vaikutuksia kaikkien suomalaisten perusoikeuksiin kuten terveyspalveluihin ja siten hyvinvointiin.

Hallitusohjelmaneuvotteluissa keskustellaan leikkauksista. Ihmisoikeusliitto peräänkuuluttaa taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien kuten riittävän toimeentulon ja terveyspalveluiden turvaamista kaikille myös taloudellisesti vaikeina aikoina. Kun leikkauksia tehdään, tulee tarkoin arvioida niiden vaikutukset perusoikeuksien toteutumiseen myös heikoimmassa asemassa olevien ihmisten osalta.

Ihmisoikeudet eivät ole vain haaveita ja tavoitteita. Suomi on kansainvälisten sopimusten kautta sitoutunut tiettyihin minimivaatimuksiin. On tärkeää, että edes päättäjät tuntevat nämä vaatimukset ja osaavat siten huolehtia siitä, ettei Suomi tee sellaisia oikeudellisia ja poliittisia ratkaisuja, jotka eivät kestä kansainvälisten ihmisoikeuksia valvovien elinten tarkastelua. Lähettämissämme tervehdyksissä ei ole kyse pelkistä laeista ja rakenteista vaan kaikkien ihmisten oikeuksista.

Jatkamme työtä kaikkien näiden oikeuksien puolesta myös tulevan hallituskauden aikana.