Ihmisoikeusliitto järjesti saamelaisten asemaa koskevan seminaarin 7. lokakuuta Inarissa, Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa. Etkö päässyt paikalle? Lue ja katso seminaarin koosteet täältä!

Seminaarissa keskusteltiin saamelaisten taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien toteutumisesta, yhdenvertaisuudesta, oikeudesta oman kulttuurin ylläpitoon ja kehittämiseen erityisesti nuorison näkökulmasta sekä saamelaisten asemasta EU:n ainoana alkuperäiskansana. Puhujina muun muassa Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio ja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (videoyhteyden kautta). Seminaari järjestettiin yhteistyössä Suomen saamelaisten keskusjärjestön, Lapin yliopiston Arktisen keskuksen Pohjoisen ympäristö- ja vähemmistöoikeuden instituutin ja Saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston kanssa.

Tutustu tarkempaan ohjelmaan täällä.

Seminaarin aikana keskustelua käytiin myös sosiaalisessa mediassa hashtagilla #saamelaistenasema. Voit tutustua some-koosteeseemme täällä.

Tilaisuus on saanut Eurooppa-tiedotustukea ulkoasiainministeriöltä.